Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testa vår GPT

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu tar du ju död på forumet. Vem ska bråka nu om det kommer ett fullständigt svar redan i första svaret? 😃

Kopiera frågan i t.ex trådstarten "Om pengar inte vore ett problem …" och pang så kommer ett uttömande svar.

Hur får man Eliza att bara söka i tidningarna då? Det var uppenbart att svaren hämtats från annat håll.
Vi har inte stenkoll utan det är ett litet test och vi kan ha missat nåt, men tanken är att den endast skall leta i uppladdade filer (tidningarna). Vad gör att du tror att den letar utanför?

Det känns som att GPT'n spottar ur sig relevanta svar på de frågor som jag provade att ställa. Kul att den hanterar både teknik och metodfrågor men även det estetiska. Bra jobbat!

Är länken korrekt? Om jag öppnar den så hamnar jag bara i "roten" på ChatGPT.com. Nu har jag förvisso inget konto, men ändå.

Vi har inte stenkoll utan det är ett litet test och vi kan ha missat nåt, men tanken är att den endast skall leta i uppladdade filer (tidningarna). Vad gör att du tror att den letar utanför?
Fr.a. för att den svarade på frågor som inte alls har med foto att göra och som jag jag inte tror det har skrivits om i tidningen.

T.ex. det här tror jag inte kommer från tidningen.

När kom den första Disney-filmen, vad heter den och vad handlar den om?
---------------------------------------------------------------------------------

Den första Disney-filmen var Snövit och de sju dvärgarna (originaltitel: Snow White and the Seven Dwarfs). Den hade premiär den 21 december 1937 i USA och är den första animerade långfilmen i världen som producerades i färg och med ljud.

Handling:

Filmen bygger på Bröderna Grimms klassiska saga. Den handlar om prinsessan Snövit, som lever under hot från sin onda styvmor, drottningen. Drottningen, besatt av att vara den vackraste i landet, frågar dagligen sin magiska spegel vem som är vackrast. När spegeln en dag svarar att Snövit är vackrare än henne, beordrar drottningen en jägare att döda Snövit.

Jägaren låter dock Snövit fly, och hon söker skydd hos sju dvärgar i en liten stuga i skogen. Men drottningen förklär sig och ger Snövit ett förgiftat äpple, som försätter henne i en dödliknande sömn. Snövit vaknar dock till liv av en prins’ kärleksfulla kyss och filmen slutar lyckligt.

Betydelse:

Filmen var banbrytande för sin tid och en stor framgång för Walt Disney. Den lade grunden för Disney som en ledande producent av animerade filmer och har blivit en älskad klassiker världen över.

Och om man väljer en foto-fråga... Känns om lite för mycket för att komma från tidningen.

Berätta om den första Canon F1.
--------------------------------------------------

Canon F-1 var en professionell 35 mm spegelreflexkamera (SLR) som lanserades av Canon i mars 1971. Den var Canons svar på konkurrerande modeller som Nikon F och Olympus OM-systemet. Canon F-1 markerade företagets första steg in på marknaden för professionella kameror och var en robust och modulär kamera som kunde anpassas för en mängd olika fotograferingsstilar.

Specifikationer och funktioner:

1. Kamerahus:
    • Tillverkad i metall för att tåla tuffa förhållanden.
    • Vädertätad för att skydda mot damm och fukt.
    • Ett klassiskt och robust utseende med svart finish.
  2. Slutare:
    • Vertikalt rullande slutare av titan.
    • Slutartider från 1 sekund till 1/2000 sekund, plus en Bulb-inställning för långa exponeringar.
  3. Objektivfattning:
    • FD-fattning, som gjorde det möjligt att använda Canons växande utbud av FD-objektiv.
    • FD-fattningen blev en standard för många av Canons analoga kameror under de kommande åren.
  4. Sökarsystem:
    • Utbytbara sökare och fokusskärmar, vilket gav fotografer flexibilitet.
    • En vanlig sökare visade fullständig information om exponeringen.
  5. Ljussystem:
    • Manuell mätning av exponering med en inbyggd CdS-ljussensor (kadmiumsulfid).
    • Match-needle-system som visade exponering direkt i sökaren.
  6. Batteri:
    • Använde ett batteri för ljusmätaren, men kamerans mekaniska funktioner kunde användas utan det.
  7. Tillbehör:
    • Systemet stödde en mängd tillbehör, inklusive motorvindare, databackar och olika blixtar.

Betydelse och arv:

Canon F-1 blev en favorit bland professionella fotografer, särskilt inom sport- och nyhetsfotografering, på grund av sin tillförlitlighet och robusta konstruktion. Den introducerade också ett modulärt tillvägagångssätt som gjorde det möjligt för användare att anpassa kameran efter sina behov.
Efterföljaren, New F-1, lanserades 1981 och förbättrade flera funktioner, men den ursprungliga F-1 förblir en ikon i Canons historia och ett samlarobjekt för kamerahistorieintresserade.

Fr.a. för att den svarade på frågor som inte alls har med foto att göra och som jag jag inte tror det har skrivits om i tidningen.

T.ex. det här tror jag inte kommer från tidningen.

När kom den första Disney-filmen, vad heter den och vad handlar den om?
---------------------------------------------------------------------------------

Den första Disney-filmen var Snövit och de sju dvärgarna (originaltitel: Snow White and the Seven Dwarfs). Den hade premiär den 21 december 1937 i USA och är den första animerade långfilmen i världen som producerades i färg och med ljud.

Handling:

Filmen bygger på Bröderna Grimms klassiska saga. Den handlar om prinsessan Snövit, som lever under hot från sin onda styvmor, drottningen. Drottningen, besatt av att vara den vackraste i landet, frågar dagligen sin magiska spegel vem som är vackrast. När spegeln en dag svarar att Snövit är vackrare än henne, beordrar drottningen en jägare att döda Snövit.

Jägaren låter dock Snövit fly, och hon söker skydd hos sju dvärgar i en liten stuga i skogen. Men drottningen förklär sig och ger Snövit ett förgiftat äpple, som försätter henne i en dödliknande sömn. Snövit vaknar dock till liv av en prins’ kärleksfulla kyss och filmen slutar lyckligt.

Betydelse:

Filmen var banbrytande för sin tid och en stor framgång för Walt Disney. Den lade grunden för Disney som en ledande producent av animerade filmer och har blivit en älskad klassiker världen över.
Jo vi hade faktiskt en special om just Disney i 2017/3. 🤣

Jodå, den söker bara i uppladdat material, och hittar den inget frågar den ifall den ska söka även på nätet.

Igår ställde jag en fråga om redaktionens favoritkameror. Vilket han svarade på. Detta måste ha kommit från de uppladdade tidningarna tycker jag. Men optiken i siktet på en stridsvagn 102 duckar han för.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar