Annons

Testa objektiv i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att göra ett test på några av mina objektiv. Är främst intresserad av att se hur stor skillnaden är skärpemässigt mellan ett objektiv på full öppning och nedbländat.

Är bla intresserad av att veta:
* Hur mycket jag måste blända ner mitt Canon EF 50/1.4 för det ska bli lika skarpt som EF 85/1.8 på största öppning?
* Ska jag välja mitt 17-40/4.0 L eller Tamron 28-75/2.8 vid brännvidden 28 mm?

Tänkte höra om någon mer vill vara med på detta. Kan vara bra att ha andra objektiv att jämföra med. Söker först o främst personer som har "intressanta" objektiv och/eller en Canon digitalkamera med fullformat (5D, 1Ds, 1Ds m II). Vore bra att även ha med någon som kan lägga upp resultatet på en hemsida.


De objektiv som jag har och kan låna ihop till testet är:
EF-S 10-22/3.5-4.5
EF 17-40/4.0 L
EF 50/1.4
EF 50/1.8 I
EF 85/1.8
EF 100/2.0
EF 135/2.0 L
EF 80-200/2.8 L
EF 200/1.8 L
EF 300/4.0 L
Tamron 28-75/2.8
Ombygd FD TS 35/2.8 till EF-fattning
(Jag har en EOS 20D)

Eventuellt några gamla FD objektiv (med analog kamera och svartvit film) som tex:
FDn 135/2.0
FDn 85/1.8
FDn 24/2.8
och kanske mellanformat.

Skulle vara intressant att även testa Sigmas bästa objektiv och Canons nya proffszoomar.

Jag är ingen expert på objektivtester och tänkte vi kunde diskutera hur man bör gå tillväga i denna tråd. Tror det är lättast att testa upplösning med hjälp av att plåta testkartor (finns att hämta på nätet). Distorsion kan vara bra att testa mot en tegelvägg.

Testet kommer att göras i Göteborg eller i dess närhet.
Någon som är intresserad att medverka eller har några synpunkter om hur man bäst går till väga?
 
Jag har också funderat på detta. Alla mina år som provningsingenjör har lärt mig att man skall prova enl vedertagna provningskoder om sådana finns.
Borde vi inte här på FOTOSIDAN.SE kunna ta fram och beskriva en provningskod/metod för att testa i första hand objektiv.
Det måste finnas kunniga fotografer, som ex vis Mikael Risedal, som kan föreslå någon testmetod.
Hjälper gärna till själv, där jag kan. Helst så skall medoden kunna ge mätbara resultat, men det blir kanske för komplicerat. Men en lämplig metod för att kunna jämföra olika objektiv på samma kamera borde väl fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.