Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av Paterson Photocolor II, "C-41 -kit"

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Testav Paterson Photocolor II, ”C-41 –kit”
PLUS: Billig, luktlös, klara färger
MINUS: Föreslagna blandningsförhållandet 1:2 för framkallare/vatten alldeles för koncentrerad. Lämpligare är 1:3 eller något svagare.

Kort beskrivning av mitt test av processen.
Tillblandning
Blandade till framkallare och blekfix enligt anvisningarna och fick mycket täta negativ där vitt gick över gränsen. Ändrade blandningsförhållandet för framkallare från 1 del framkallare plus 2 delar vatten till 1 del framkallare plus 3 delar vatten. Detta funkade bra med en svag tendens till överframkallning. Ändrade till slut till 127 gram framkallare plus 381 gram vatten för att få ca 500 ml bruksfärdig lösning. (Eftersom framkallarens täthet är större än 1 blir volymen framkallare drygt 100 ml.)

Framkallning
Denna halvliter färdigblandade framkallare räcker för framkallning av ca 10 st filmer. Man kan framkalla i t ex en dosa med två 135-filmer. Temperaturen måste hålla sig mellan 32 och 40 grader C. Typvärdet är 38 grader då framkallningstiden som riktvärde är 3 minuter och 15 sekunder. Om temperaturen är 39 grader minskas tiden med 20 sekunder. Om temperaturen är 37 grader ökas tiden med 20 sekunder. Man kompenserar alltså med 20 sekunder per avvikande grad. Om temperaturen t ex startar vid 39 grader och sjunker till 37 grader vid framkallningstidens slut får man försöka att uppskatta en medeltemperatur som blir ca 38 grader i detta fall.
Man får öka tiden med ca 20 sekunder per två framkallade filmer. Denna halvliter räcker till ca 10 filmer och en halvliter koncentrerad framkallare räcker alltså till ca 40 filmer. Enl. Photax räcker 500 ml koncentrerad framkallare till ca 15 filmer. Det är en i mitt tycke konstig uppgift.
Avbrytningsbadet bör bestå av ca 3 % ättiksyra förvärmd till ca 35 grader.
Blekfixet förvärms till ca 40 grader.
Sköljvattnet förvärms till ca 40 grader. 2 femliters plastdunkar behövs.
Slutskölj, Photo-Flo, förvärmas till ca 35 grader.

Hällbarhet
Någon uppgift om hur länge färdigblandad framkallare håller sig finns inte. Om man kör med glasflaskor eller ”typ sirapsplastflaska” och använder Protektan håller sig framkallaren upp sex veckor.
Blekfixet är hållbarare men bör också skyddas med protektan.
Avbrytningsbadet behöver ej skyddas med protektan. (Medföljer ej kitet men det går bra att späda ut vanlig hushållsättika.) Inte heller slutsköljbadet behöver skyddas med protektan men bör bytas efter ca 10 filmer. Slutskölj ingår inte heller men t ex Kodak Photo Flo går bra att använda.

Priset för ett kit är 206:- som räcker till ca 40 st filmer dvs priset är ca 5:- per film.

Sammanfattning
Paterson Photocolor II, ”C-41 –kit” är lättanvänt eftersom det är i flytande form. Det är dessutom billigt. Tetenal blir ca fem gånger dyrare per film om man köper småförpackningar.
En osäkerhet när det gäller Paterson Kitet är det föreslagna blandningsförhållandet som ju gav kraftig överframkallning. Frågan är om man kan lita på att justeringen från 1:2 till 1:3 gäller även nya inköp av denna produkt. Jag kommer troligen alltid att göra en testframkallning…
/Harald
 
Fortsatta tester

Efter fortsatta tester har jag kommit fram till att en halvliter brukslösning med koncentration 1:3 räcker till ca 8 st 120-filmer eller 8 st 135/36-filmer om den används inom sex veckor och protektan används. Har jämfört kvalitén med Tetenals C-41 och det går inte att se någon skillnad i slutresultat.

Har, vid upprepade tillfällen, försökt att få in denna recension under Fotosidans Köp & Sälj -> Recensioner men Fotosidans administration har inte ens behagat svara på mina mail angående detta. Föreställer mej dock att detta framkallningskit är ett intressant val för alla som själva vill framkalla sina C-41-filmer.

Jag har även, på anmaning, gjort en mycket detaljerad beskrivning av hur man, på ett enkelt och säkert sätt, kan köra C-41 filmframkallning utan användning av temperaturregulatorer, framkallningsmaskiner etc.

/Harald
 
finns det nått hyffsat enkelt sätt att göra paperskopior av dem sen eller lämnar ni det till ett "riktigt" labb?
 
Det enklaste sättet att ta fram papperskopior är nog via filmskanning och webblabb. Vill man ha fram en kopia snabbt kan man ju köra på sin egen bläckstråleskrivare.
Att lämna eller skicka in filmen till ett labb ser jag som väldigt olämpligt. Dels kan ju filmen komma bort och så brukar filmen bli repig och smutsig.
Kvalitén blir ofta väldigt bra från webblabb. Det blir också förhållandevis billigt. Om man vill ha stora och detaljrika bilder måste man skicka in en CD eftersom filer >10 MB normalt inte accepteras via nätet.
 
Kanonbra beskrivning!

Har du provat att framkalla diafilm med detta framkallningskit? alltså crossprocessing.
Det skulle vara intressant att veta om man måste ändra tiderna/utspädningarna eller om man helt enkelt gör likadant som med negativ film.
 
Tack!
Nej, jag har inte testat crossprocessing och det står inget i beskrivningen om detta. Det funkar säkert med samma utspädning men framkallningstiden får man väl testa fram. Tiden i blekfixet påverkas troligen inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.