Annons

test av nytt EF 300/4,0 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140924

Avslutat medlemskap
Tjo, äntligen har mitt nya Canon EF 300/4,0 L IS USM anlänt och som alltid är det dags att göra ett test och pixel-peta lite ;) dock tänkte jag den här gången även bjuda in er andra här som likt mig lider av digital hypokontri eller åtminstone vill delge mig era åsikter om hur skärpan på mitt exemplar ser ut

och sedan en gång för alla: jag vet att det inte är hälsosamt men jag gillar att peta ändå ;p

direkt när objektivet anlände tog jag det på en rundtur för att det skulle få vädra lite frisk luft och det första jag uppmärksammade var hastigheten på autofokusen - vilken skillnad mot mina tidigare objektiv och med funktionen 3m till oändligt (istället för 1,5 till oändligt) blev den ännu snabbare - jag känner redan här att det verkligen är en keeper och precis vad jag förväntade mig

men för att kika lite på skärpan riggade jag upp en 100-kronors sedel med Carl von Linné och tog fram stativ för att kolla hur skärpan låg och att objektivet inte led av fram eller bakfokus samt hur stor skillnad det var mellan de olika bländartalen

precis när jag var klar med "testet" upptäkte jag att jag hade låtit mitt hoya hmc super skylightfilter sitta på men ytterligare ett snabbtest visade att skillnaden inte var speciellt stor så jag tog inte om bilderna eftersom jag alltid kommer använda objektivet tillsammans med filtret och det då är mest intressant att se vad de presterar tillsammans

aja, nu ska jag sluta svamla och pressentera bilderna istället:

med filter ( f/5,6 )
 

Bilagor

  • med_filter_f56.jpg
    med_filter_f56.jpg
    89.7 KB · Visningar: 1,238
Senast ändrad:
nå, vad tycker ni om skärpan?

påverkar filtret för mycket för att jag ska kunna använda bilderna som vägledning eller är det tillräckligt lite för att kunna gå vidare

och vad säger ni om skärpan på de olika bländartalen?
 
för att kolla om objektivet led av feldokusering så fotograferade jag samma 100-kronorssedel i 45 graders vinkel mot kameran och fick följande resultat

(fokuspunkten är mitt i N:et)

f4
 

Bilagor

  • fokus_f4.jpg
    fokus_f4.jpg
    73.8 KB · Visningar: 1,195
sedan över till något som jag tidigare inte haft på mina objektiv och det är IS - bildstabilisering

för att testa det ordentligt gick jag ut när det började skymma och fotograferade följande vägskyllt, handhållet, klockan 18:30

slutartid: 1/25
bländare: f4
iso: 1600

och jag måste personligen säga att jag är överaskad av reslutatet:
 

Bilagor

  • fieldtest_is_01.jpg
    fieldtest_is_01.jpg
    84.2 KB · Visningar: 1,180
Senast ändrad:
Ser bra ut. Du är nog ganska stadig på handen, eller så hade du "tur". IS-enheten i EF 300/4L IS är specad för att klara upp till två steg, tre om man är riktigt jäklig. 1/25 är 4 steg från rekommenderad handhållen tid, som man får betrakta som nödvänligt för handhållet på din 20D.

Fokuseringen ser klockren ut, även den. Personligen använder jag inte filter på teleobjektiv.
 
Tack så mycket Jesper, om du tycker att det ser ut som det ska så kan jag vara lugn :D

och ja, det är mycket möjligt att jag hade tur men jag drog tre skott på skylten och två var i den här kalibern (publicerade självklart den bästa)

sedan var jag lite orolig för att objektivets IS skulle vara för högljud då jag på vissa forum och tester (ex. fredmiranda) läst att den skulle framkalla en "klonk" när det gick igång samt slutade men något liknande uppvisar inte mitt objektiv utan den ger bara ifrån sig ett litet ljud likt en vanlig fokuserings "gnäll" och sedan knarrar det lätt när IS arbetar

dock kommer jag troligen stänga av IS under exempelvis fågelfotografering när jag ändå kör med stativ
 
Vart ska det ända???

Jeppe skrev:
Ser bra ut. Du är nog ganska stadig på handen, eller så hade du "tur". IS-enheten i EF 300/4L IS är specad för att klara upp till två steg, tre om man är riktigt jäklig. 1/25 är 4 steg från rekommenderad handhållen tid, som man får betrakta som nödvänligt för handhållet på din 20D.

Fokuseringen ser klockren ut, även den. Personligen använder jag inte filter på teleobjektiv.
Undrar på vad Ragnar Skanåker hadde sagt om IS på geväret:))
Hälsar Erik... som kör 300/4L med fattigmannsIS.
 
Ja, det kanske hade varit något men troligen hade han förkastat det som fusk ;)

Bildstabilisering är inget som jag saknat tidigare men nu när jag väl har det så ser jag helt klart en användning för det och främst på teleobjektiv så på en vidvinkelzoom kan jag inte riktigt se poängen

tanken med mitt 300 är att jag ska kunna handhålla det under sportevenemang och liknande samt skaffa en 1,4x konverter och köra kombinationen som glugg för wildlife - får se hur det fungerar
 
Skal vi fuska vi då???

Jag är ingen baksträvare; märkelig nog....
Men foto är en utmaning, OK; IS är ett lite stöd; men om det utviklas til "gyro + 8 stop" så kann ju alla idioter (ursäkta) konkurrera med oss; proffsen :)
Er det det vi önskar??
Hälsar och undrar Erik.... som spelar golf till HCP 4 med blades från 1970, i en ålder av 60.
PS ...månne jag är en bättre golfare enn fotograf...DS
 
Men Erik....IS gör väl ingen fotograf. Kan du inte komponera och saknar blick för motivet så spelar det ju ingen roll hur skarpt det är...eller hur?

Jag ser IS som ett hjälpmedel för de som inte orkar ta med stativet eller på de ställen där stativ är omöjligt. Inget annat. Men var så säker. Digitaltekniken tillsammans med Internet kommer (och har) förändrat synen på fotografering. Men bra bilder kommer alltid att sälja. Jag är inte orolig. Ja, foto är en utmaning, alla klarar inte av den, även om de har alla hjälpmedel i världen.
 
Jeppe skrev:
Men Erik....IS gör väl ingen fotograf. Kan du inte komponera och saknar blick för motivet så spelar det ju ingen roll hur skarpt det är...eller hur?

Jag ser IS som ett hjälpmedel för de som inte orkar ta med stativet eller på de ställen där stativ är omöjligt. Inget annat. Men var så säker. Digitaltekniken tillsammans med Internet kommer (och har) förändrat synen på fotografering. Men bra bilder kommer alltid att sälja. Jag är inte orolig. Ja, foto är en utmaning, alla klarar inte av den, även om de har alla hjälpmedel i världen.
Jo da Jesper; misuppfatta mig rätt :) Men när Jeppe tar et fågelskott utan IS; så tänker/sejer han: .. den va god va; handheld utan IS...eller??
Komp och blick för för motiv hör inte med i diskutionen; IS eller icke IS; med all respwkt.
Hälsar Erik J
 
Obs nattsvammel med allvar Obs

oavsett tekniska resurser så kommer det alltid att vara andra (ICKE fototekniska) aspekter-faktum som är faktiskt avgörande.

Detta med visuellt skapande är så mångfaccetterat!

Hade det varit upp till teknik alena så hade det inte varit så spännande att skapa ngt alls överh.

En av våra mest kända nordiska naturfotografer frågade mig en gång, vad händer när vi filmar med stillskameran,, är det då liksom bortkastat med alla mina års övning för att pricka det exakta ögonblick..?

Visst hade både han själv och jag svaret MEn i hans fundering så låg det helt klart en lite irritation. Att allt liksom skall bli enklare och mer tillgängligt..

Om det kommer en dag när fotot rent tekniskt blir "perfekt" och det "endast" krävs en viss känsla och att man är på rätt plats till rätt tid,, ja visst låter det tråkigt!


Vi fotograferar alla av/i olika syften.

Personligen så är jag ute efter utmaningen till stor del. Jag fotar inte så mycket modell (porträtt) eftersom motivet låter sig manipulera så lätt.. jag vill ha det svårt,, att bli bra på ngt som ställer nästan utopiska krav triggar mig.

Att det då blir lättare behöver absolut inte alls (!!!) vara ngt positivt för alla..

Jag sticker inte under stolen med att jag önskar att vara bäst på det jag gör.. det driver mig att ingen vet alla mina trix i alla sammanhang.. osv osv.. OM ALLA fotade de bilder jag liksom önskar att jag hade tagit så hade jag förlorat intresset.

Hoppas att ingen missläser detta! Kan säkert tolkas på olika sätt.

MVH Niclas, som VILL ha vissa tekniska barriärer (hur ila det än låter). Jag vill att folk skall tycka att det stora telet med 8kg stativ är tungt att bära hit eller dit. DET är ju sånt som är med på att profilera (=läs differansiera) resultaten som de ivrigaste kommer i närheten av. Utan diff mellan fotografers insats i fotandet så minskar avstånden som enligt mig är nödvändiga. Jag vill inte att folk skall fota likt,, jag vill ha olikheter,,.. etc etc etc. nog.
 
Senast ändrad:
fujicanon skrev:
Jo da Jesper; misuppfatta mig rätt :) Men när Jeppe tar et fågelskott utan IS; så tänker/sejer han: .. den va god va; handheld utan IS...eller??
Komp och blick för för motiv hör inte med i diskutionen; IS eller icke IS; med all respwkt.
Hälsar Erik J

Nej, när jag tar en bild så är IS och övrig kamerateknik det minsta som jag tänker på. 100% fokusering på komposition, exponering och budskap.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.