Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av Carl Zeiss 21/2.8 & Nikon 14-24/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Det framgår inte om det är den nya CZ 21:an till Canon eller den gamla varianten med adapter. Eller har jag fel?

Nikon vinner här tycker jag. Bättre kontrast men upplösningen är lika bra på båda (dock ej på största öppning då Calles är bättre).

Nackdelen med Nikons objektiv är förutom att den är STOR att man inte kan använda filter på den.

Nackdelen med Nikons objektiv är förutom att den är STOR att man inte kan använda filter på den.

Det är inte helt sant faktiskt. Men med standardkomponenter har du rätt ja. På flickr finns det ett antal fotografer som genom att trä över en bit av ett pvcrör över motljusskyddet och montera på en filterhållare på röret, har lyckats att använda filter med gott resultat. Dock är det lite meck och nog inte helt gratis med så stora filter.

Det framgår inte om det är den nya CZ 21:an till Canon eller den gamla varianten med adapter. Eller har jag fel?
....

Ser man på bilden av CZ ser man en tunn (1 mm) metallring vid bajonetten. Så ser min Contax-Canon EOS - adapter ut. Förmodligen är det därför ett CZ med Yashica/Contax-bajonett + adapter.

Allt är inte skärpa för mig är tex motljusegenskaper viktiga och där är 14-24 riktigt dålig vilket är bekräftat från flera håll. Distorionen är kraftig på 14-24 synd att inte testet kollade motljus, Distorion bla.

Här finns distorsionen på 14-24 uppmätt.

http://www.photozone.de/nikon--nikk...4-24mm-f28-g-ed-n-test-report--review?start=1

Utdrag:
"However, against all odds the Nikkor does an exceptional job here. Technically a barrel distortions of 1.4% @ 14mm [Canon 16-35/2,8 @ 16mm = 2,37%] may still be visible in a few situations but compared to similar lenses, especially in the APS-C league, this is a very moderate figure. The problem is pretty much negligible at 18mm and more so at 24mm."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar