Fotografi, liksom all annan konst och kommunikation, handlar ju om att förmedla något, en känsla, ett skeende, ett tillstånd, en vilja, eller whatever. För att kunna förmedla något krävs någon form av språk.
Ett språk utvecklas hela tiden, och det är viktigt att språket utvecklas i samspel mellan de kommunicerande parterna.
Så, om man vill komunicera något krävs ju att man någorlunda talar mottagarens språk. Det är antagligen ok att man då och då tillför nya finesser i språket, mottagaren lär sig efterhand. Men om man springer iväg för långt framför mottagarens uppfattningsförmåga tappar man så småningom dennes intresse.
Detta gäller även bildspråk. Det är därför det finns ramar, men utvidgbara sådana. Dessa ramar är vårt språk. Vill man att alla ska förstå, ja då använder man endast de enklaste språkkomponenterna, vill man kommunicera något mer avancerat kanske inte alla kan förstå bilden, men de som klarar språket får ut desto mer av bilden.
Det jag vill säga med detta är att engagemang är viktigt. Engagemang av oss som har ett intresse i fotografi.
Fortsätt diskutera hur bilder uppfattas, det håller oss uppdaterade i språkkunskapen.
Fortsätt diskutera fototeknik, det är ju vårt språks artikulation och grundkomponenter.
Om någon säger att var och en ska gå åt sitt håll och sluta engagera sig tycker jag det är ett bakåtsträvande.
Om någon inte vill använda de ramar som finns är det dennes sak, det kanske leder till nya intressanta bildspråk, eller det kanske leder till att bilderna inte förstås och blir ignorerade.
Om jag är beställare av ett verk för en viss målgrupp vill jag att målgruppens språk används. Annars skjuter jag ju bredvid. Om jag som bildskapare inte vill använda målgruppens språk kan jag ju inte heller förmedla något till denna målgrupp, och bör avstå uppdraget. Då är det kanske bättre att rikta sig till en grupp som är beredd att lära sig språket.
Ibland är konstnärer otydliga i sitt språk. Detta har jag aldrig förstått. Är det så att jag inte kan deras språk? Vill man att budskapet ska missupfattas? Eller vill man att budskapet ska verka mer avancerat än det är? Jag vet inte. Men en sak vet jag, det kan aldrig vara fel att vara tydlig.
Var lyhörd för mottagarens förmåga så är chansen större att de hör dig.