Annons

Telias MMS-reklam

Produkter
(logga in för att koppla)
Att ingen då ger tanten i reklamen credit; hon talar ju om för flickorna att det är fel och "så gör man inte"...och de ser skamsna ut och sätter tillbaka vykorten.
 
om vi utgår ifrån att reklamen skildrar en icke laglig handling så kan man väl säga att det på det viset är fel.

men om man sedan frågar sig vilka konsekvenser denna reklam får och om man kommer fram till att den nog inte resulterar i en nämnvärd ökning av fotografering av vykort, så är det rätt.


tycker jag:)
 
Nekomy skrev:
Jo, men den slår inte humorn i denna tråd :)

Haha jag är beredd att hålla med .....lite för mycket fritid , jag gissar att vissa har semester och därför har alldeles för lite att göra

Ska det vara svårt att se lite humor i saker och ting ........`?
 
Telia MMS reklam

Tjenar

Läs o begrunda här http://www.sfoto.se/pdf/uppslagsbok/Upphovsboken.pdf

Det är hur lagen gäller inte vad man skall tro är ok att göra bara för att Telia "staten" visar hur man "kan" göra.

Enligt dagens ungdomar e det ok att ut på nätet o kopiera o sedan lägga på sina egna sidor mm, lika lätt e det o kopiera från här o lägga ut, har själv råkat hitta mina bilder på nätet, dock inte från denna sajten utan en arbetskamrat "trodde" det var ok att lägga ut dom bara för att dom låg i ett öppet arkiv på jobb-servern..

mvh
Lasse i Kiruna
 
Contax skrev:
Det roliga med den reklamen är att den mobiltelefon dom använder är en gammal Nokia 5210

Den har ingen kamera ;-)

I alla fall tyckte jag att det såg ut som att det var den dom höll i... Ska kolla noggrannare nästa gång reklamsnutten sänds.

Är det någon som vet om reklamen går att se på nätet någonstans?

mvh
Christer

Inte så skoj som du trodde, mobilen är nya nokia 5410 med kamera och MMS.
Mvh Lasse
 
Varför inte göra en affärsidé av det hela?

Istället för att man har fotobutiker där man kan tanka över sina bilder från minneskort till en cd-skiva eller göra bilder av dem, så gör man tvärt om.
Man har en liten maskin i kiosker där det redan finns fina "vykort" från platsen, kanske även lite "partybilder" och annat som folk kan tanka över till sina kameror istället för att fota själva...
Betalning kan ske med ett sms för en femma eller så...

Ovan idé halvt på skämt, halvt på allvar. Främst en liten påminnelse om att inte se problem utan möjligheter :)
 
Pratade med en juristbekant om detta.
Telia kan vrida o vända på detta hur som, det kommer faktiskt en gammal tant och säger till dem att så får man inte göra.
 
RolandM skrev:
Flickorna är väluppfostrade med dagens mått mätt i ochmed att de dels bara avfiotograferar bilderna, så att kioskägaren kan sälja dem i alla fall och dels inte klubbar ned henne och stjäl dagskassan för att köpa mer tid på Telias kontantkort. Det sistnämnda blev säker refuserat på idéstadiet, vilket även det hade visat hur man kan få pengarna till att skicka meddelanden....

Inte för att verka otrevlig eller så, men är du helt j*vla pantad?
Du sitter här i ett öppet forum och anklagar mina föräldrar till att ha uppfostrat mig och min syster till att klubba ner folk och sno deras pengar. Visst kan jag tro att unga har Ändrat, inte tappat respekten för vuxna och andras saker. Men om du läser vilken bok som helst från säg, 50-talet så har du alla ungar ute på gården i slagsmål. Personligen har jag aldrig varit i ett riktigt slagsmål och det MÅNGA med mig. Många vuxna i sin tur har totalt tappat respekten för unga. Om jag har räknat rätt så var du i min ålder i slutet av 80-talet/början 90-talet. och då lär ju ni har gjort erat för att smutskasta ungdomen. Jag hoppas på en ursäkt från ditt håll även om du kanske menade att vara rolig, men iså fall finns det så kallade smilysar att förstärka en rolighet med. Fy skäms på dig och länge leve telia som gör lite roliga reklamer till skillnad från libresse, aldays, saab, volvo.

tack på förhand och med vänlig hälsning per.
 
RolandM skrev:
Flickorna är väluppfostrade med dagens mått mätt i ochmed att de dels bara avfiotograferar bilderna, så att kioskägaren kan sälja dem i alla fall och dels inte klubbar ned henne och stjäl dagskassan för att köpa mer tid på Telias kontantkort. Det sistnämnda blev säker refuserat på idéstadiet, vilket även det hade visat hur man kan få pengarna till att skicka meddelanden....

Inte visste jag att jag var väluppfostrad, tror faktiskt att min mamma har en annan mening! Men inte går jag och klubbar ner kioskägare och tar dagskassan eller snattar vykort! Dagens ungdomar/flickor är faktiskt inte sådana som du framställer! Man kan ju undra lite hur mycket kontakt du har med ungdomar och man kan även undra hur ofta du har sett/hört om sånt av media! Jag har inte hört om det särkilt ofta som du verkar ha gjort!
 
Missupfattning eller vad?

Jag tror ni har fullständigt missuppfattat inlägget. Det är inte alla ungar som klubbar ner folk, nej. Men det är faktum att brottsligheten har krypit ner åldrarna de senaste åren.

Jag tror personligen att inlägget handlade om att det blir en sådan reaktion på till synes oskyldigt dåd som fotografering av vykort (även om det finns upphovsrättslagar) jämfört med vad många unga brottslingar verkligen gör, rånar mobiltelefoner, gruppvåldtäkter m.m. Något som ökat de senaste åren
 
Re: Missupfattning eller vad?

Robert_B skrev:
Jag tror ni har fullständigt missuppfattat inlägget. Det är inte alla ungar som klubbar ner folk, nej. Men det är faktum att brottsligheten har krypit ner åldrarna de senaste åren.

Redan när jag var liten hade brottsligheten / alkoholbruk / narkotikabruk / sexualvanor krupit ned i åldrarna. Numera får vi se upp med spädbarnen, på dem måste ju allt ont fokuserats med tiden... Kan det krypa ännu längre ned i åldrarna, ägg/spermier?

/Richard
 
froderberg skrev:
Nja... Det beror ju på hur stor del av bilden verket utgör och om man kan säga att fotografen skapat ny konst. Det skulle man kunna kalla metakonst.

Med andra ord: Handlar det om avfotografering så är det inte tillåtet. Är det bara ett element i en bild så är det tillåtet.
Hur många procent av bildytan måste vykortet täcka för att det skall räknas som plagiat?

Fantastisk tråd fö, nästan roligare än Telias reklamfilm! Finns det verkligen inga värre problem (vad det nu består av, har inte förstått det ännu) än det här att lägga ner energi på?
 
Jeppe skrev:
Blev riktigt förvånad, och sedan arg när jag fick se en av Telias reklamsnuttar för MMS.

Om ni inte sett den, så börjar den med att det visas två-tre olika vykort i rutan (bara vykorten), i nästa scen får man se hur en tjej håller upp vykorten, medans den andra tjejen fotograferar av dem med sin kameramobil. De fortsätter, tills kioskägaren kommer ut och säger "Men flickor, så får man väl ändå inte göra". Varpå flickorna går sin väg med liten uh-oh jag-har-gjort-fel-men-vadå-blick...

Jag tycker det är MYCKET svagt av telia att göra en såpass tveksam reklamsnutt, som "uppmanar" folk (mest ungdomar) att bete sig på detta viset.

SKÄMS, Telia..säger jag..


Du skojar?
Av all dålig reklamfilm som görs så hoppar du på en av de få som är riktigt begåvad. Att det är helt absurt att med en kameramobil fånga, och därmed sno, någons upphovsrättsliga ägodel måste väl ändå framgå ganska tydligt.
Och, jag har inte sett några artiklar om ungdomar som väller över vykortställen i landet. Däremot skrivs det ju titt som tätt om fartdårar som kanske nappat på bilreklamen och rastat loss de fullständigt överdrivna resurserna som finns i de flesta svenssonkärror numera..
På listan över rekalm som på ett eller annat sett tangerar moralens gräns borde inte ens denna film nämnas.

Av våra större annonsörer bör väl Svenska Spel, Industrimatproducenter, Modeidealisterna, Bilindustrin mfl spela i en helt annan liga när det gäller utrymme för moralisk indignation.

För att citera en sliten fras i detta forum: ut och plåta i stället.

MVH

UGE
 
Finns förresten en annan förfärlig reklamfilm som Telia manglat över oss stackars konsumenter där tjejerna står och trånar efter två motorcykelåkare.

Det är främst på två punkter denna reklamfilm utmärker sig.

1. De unga männen - som kanske inte ens har körkort för motorcykel - kör på bakhjulet och detta brukar klassas som vårdslöshet i trafiken, speciellt när det som på filmen utförs i tätbebyggt område.

2. Om jag inte ser helt fel så kör de var sin Yamaha YZ450 och de är INTE registrerade och får således INTE framföras på allmän väg (kan möjligen vara YZ250 också)


Vi bevittnar ett moraliskt förfall mina vänner!
Vart ska detta sluta? :-D
 
Det måste vara ett utslag av det här hata-alltid-Telia-syndromet. Gjort lite dåliga aktieaffärer kanske? Tänk, jag tror faktiskt inte tråden hade existerat om det t.ex. hade varit Tele 2:s eller 3:s reklamfilm!
 
Re: Re: Telias MMS-reklam

uge skrev:
Du skojar?
Av all dålig reklamfilm som görs så hoppar du på en av de få som är riktigt begåvad. Att det är helt absurt att med en kameramobil fånga, och därmed sno, någons upphovsrättsliga ägodel måste väl ändå framgå ganska tydligt.
Varför är det absurt att kopiera en bild med en digitalkamera på t ex 1 megpixel?

uge skrev:
Och, jag har inte sett några artiklar om ungdomar som väller över vykortställen i landet. Däremot skrivs det ju titt som tätt om fartdårar som kanske nappat på bilreklamen och rastat loss de fullständigt överdrivna resurserna som finns i de flesta svenssonkärror numera..
På listan över rekalm som på ett eller annat sett tangerar moralens gräns borde inte ens denna film nämnas.
Haru fått grus i lokalsinnet, eller?
Vi befinner oss i ett forum som heter:
"Fotografera > Lag, moral och etik"

Jag visste inte att man ska diskutera trafikvett här. Trodde däremot att t ex diskussion om piratkopiering av bilder hörde hit.

uge skrev:
Av våra större annonsörer bör väl Svenska Spel, Industrimatproducenter, Modeidealisterna, Bilindustrin mfl spela i en helt annan liga när det gäller utrymme för moralisk indignation.

För att citera en sliten fras i detta forum: ut och plåta i stället.
Finns det inte alltid större skurkar någon annan stans? Är det skäl att ignorera ett mindre brott? Tur att inte alla resonerar så.
 
en liten fotnot....

kolla på telefonens display under nästa reklam..

Hon är inte ens inne i kameraläget. DVS, hon tar aldrig någon bild av vykortet :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.