ANNONS
Annons

Telias MMS-reklam

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart som korvspad...

...att Jesper har rätt.
Inget snack om den saken.
Men frågan är hur många som tänker så långt när de ser filmsnutten?

För min del är det givet att Jesper har rätt och skulle det hänt i verkligheten och jag drog det vidare rättsligt mot nån som fotograferade av mina bilder....ja...då skulle jag givetvis vinna.


Sen kan man se det "roliga" i det.
Jodå...möjligen för den som inte har just fotograferandet som levebröd.
Där brukar nämligen gränsen gå.
 
Hejduglade skrev:
Jag håller med Jesper, det är inte moralist försvarbart att ett stort företag med vuxna människor i ledningen (hoppas jag) sätter in dumma ideer i huvudet på barnen, skulle ett företag som säljer t e x krokodilklämmor visa en reklamsnutt hur man kan koppla in dessa på nätet för att sedan ringa gratis? Det svider alltid mer om man själv blir drabbad.
Vänta nu? Stora bolag som ger barn och ungdomar dumma idéer? Varför ringer ord som "Jackass" och "MTV" en liten klocka i mitt huvud?

Nä, det jag tänkte på var tobaksbolag och alkohol tillverkare. Är det någon som sett en ölreklam utan vatten och hur bra är denna kombination på en skala?

Hur ofta ser man inte gröna kassar på stranden och en och annan ölburk, och gissa vad? Det är inte lättöl trots att burken nästan ser likadan ut. Så om det är nått som är omoraliskt på TV så...

Jo, och jag är lite sarkastisk och ironisk, men det var inte jag som påstod att MMS reklamen kommer få ungdomar att fotografera vykort. Nä, vi hoppas de tar sitt förnuft till fånga och fortsätter att fotografera i omklädningsrummet så vi slipper all denna omoral.
 
RolandM skrev:
Har hitills tjänat mer pengar på Teliaaktien än vad jag gjort på mina bilder. Bätraren av informationen kommer att vara det som farmöver ger mest tillbaka till investyeraren jämfört med informationen. Bärandet kan inte kopieras.
Va?
 
Jeppe har naturligtvis helt rätt. Det är inte idén att kopiera vykort med en kameramobil det handlar om. Det är rättigheterna till bilder generellt. Reklamen ger intrycket att det är lite ok att kopiera bilder, bara tillfälle finns.

Nästa steg? Kopiera en häftig bild ur en tidning och använd på hemsidan? Är det lika harmlöst då?

Byt ut kameramobilen mot en MP3/CD-spelare och vykorten mot CD-skivor i en skivaffär. Skulle det anses lika gulligt med kids som kopierar CD-skivor? Eller en MP3-spelare som ansluts till bibliotekets dator för nedladdning av några låtar?
 
Nekomy skrev:
Jo, och jag är lite sarkastisk och ironisk, men det var inte jag som påstod att MMS reklamen kommer få ungdomar att fotografera vykort. Nä, vi hoppas de tar sitt förnuft till fånga och fortsätter att fotografera i omklädningsrummet så vi slipper all denna omoral.

Huvudet på spiken!
 
Jo, som talesättet säger. "Det börjar med en att man tar en silver sked som man inte haft i mun och slutar med att man blir VD på Telia".

Jag har kopierat CD skivor, jag har en gång i tiden använt hackade program och jag har till och med snattat och jag har arbetat svart. Men vad fasiken, inte påverkade TV reklam mig att bli denna kriminella master mind som jag är idag och trots att jag sett lilla Jönssonligan har jag inget större begär efter att sno flingor eller planka på cirkus..
 
Det roliga med den reklamen är att den mobiltelefon dom använder är en gammal Nokia 5210

Den har ingen kamera ;-)

I alla fall tyckte jag att det såg ut som att det var den dom höll i... Ska kolla noggrannare nästa gång reklamsnutten sänds.

Är det någon som vet om reklamen går att se på nätet någonstans?

mvh
Christer
 
Jeppe skrev:
Av upphovsrättsliga skäl. Man måste ha upphovsmannes tillstånd att avbilda ett verk.

Nja... Det beror ju på hur stor del av bilden verket utgör och om man kan säga att fotografen skapat ny konst. Det skulle man kunna kalla metakonst.

Med andra ord: Handlar det om avfotografering så är det inte tillåtet. Är det bara ett element i en bild så är det tillåtet.
 
Jeppe skrev:
Av upphovsrättsliga skäl. Man måste ha upphovsmannes tillstånd att avbilda ett verk.

Låter troligt och förnufftigt men jag kommer osökt att tänka på all dem masssssor av gånger jag varit på ett konstgalleri med kameran och snappat viktiga bilder för min egen senare produktion, inte för att måla av eller så utan för att det kanske var ngt i bilderna som inverkade tilltalande osv,,,,etc,,

Ang vykorten så visst låter det konstigt att det är Telia som kommit med det men helt ärligt så skulle inte jag reagera om jag såg det,,,

Men det är kanske bara jag det;/

Mvh Niclas,
 
Jeppe skrev:
Japp.. och det är ju det som flickorna i reklamen håller på med ;)


Samt JAg när jag fotar på gallerier då, hmmm kanske borde man tänka till lite.

Konstigt är det att ingen gallerist sagt nej när man har "frågat om lov" av ren artighet, kanske är det bara så att vetskapen om regeln inte finns.

Mvh Niclas,
 
Jesper Ekvall, Mats Karlsson, Magnus Fröderberg


Var någonstans i lagen får Ni stöd för era påstående att man inte får avbilda ett verk?


Mig veterligen går det alldeles utmärkt att avbilda OCH att använda andras verk i mängd sammanhang.
Juridiken är inte mitt "område", men jag ska läsa på nu och se om det har skett några förändringar de senaste åren.

Kopiera in ett tidigare inlägg jag gjort:

Hittade detta i Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.


21 § Var och en får framföra utgivna verk offentligt
1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt
2. vid undervisning eller gudstjänst.
---
Första stycket 2 ger inte rätt att i förvärvssyfte framföra
sammanställningar vid undervisning. Lag (1997:790)."


Som jag tolkar det så går det alldeles utmärkt att använda andras bilder oinskränkt till enskilt bruk, och till och med offentligt i vissa sammanhang.
OM nu bilder på vykort i en kiosk, räknas som offentliggjorda verk, för det gör det väl?
Någon som säger i mot???

OM ni har ett tyckande eller en vild gissning skriv det då!!! :)
Det är j-la skillnad på en åsikt och fakta...


Själv tycker jag att reklamen är både rolig och "moralhöjande".


Sensmoralen som JAG ser i reklamen:
Budskapet till alla ungdomar. - Betala för det ni vill ha.
Budskapet till alla de som ser något "felaktigt" beteende, reagerar. I det här fallet, pratar med dem. "Tanten" vågar reagera.

Den ända som ev skulle kunna bli drabbad i sådan situation som utspelar sig i filmen, är det inte kioskägaren för osålda vykort OM de väljer att köpa vykorten i stället?
Ska då fotografen ha ersättning?

/Michael
 
Michael f/8 skrev:
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Ja.. och det är väl knappast för enskilt bruk om man skickar det till allsköns kompisar/vänner.

Men som sagt.. det ligger ju i hur man tolkar reklamen.. Du tolkar den på det viset, tillsammans med några andra..

Jag tolkar den på mitt sätt. Jag säger inte det är rätt sätt.. bara mitt sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.