Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoffen

Medlem
Hej !

tänkte köpa mig ett telezoom objektiv till min canon 400D. Fotograferar hundar i rörelse .är helt grön på detta. så alla tips o idèr är välkomman...

Jag fotade skidåkning med mitt 70-210 3.5-4.5 USM och tycker det är bra för rörliga objekt.

Det är även till salu om trådskaparen skulle vara intresserad.

Jag håller med om att EF 70-300/4-5,6 IS USM är vettigt till en 400D. Man får mycket för pengarna.

Byggkvalitén är betydligt högre på exempelvis en EF 70-200/4 IS USM, men räckvidden kortare och priset högre. Kanske mer i paritet med en 40D.

Jag anser dock att man bör ha batterigreppet (BG-E3) på en 400D, för att den ska vara bra att hantera med objektiv i den här dimensionen. De med mindre händer och/eller som huvudsakligen fotograferar liggande format kan ha andra åsikter.

Tråkig?

Hmmmm, av alla recensioner av dom som har den på Fotosidan verkar ju väldigt positiva till den. Har själv testat en kompis objektiv som plåtar mycket gocart och blev överraskad av skärpan och snabbheten, så jag beställde en direkt. Att objektivet sedan har IS gör ju saken inte sämre :)

Damoor skrev:
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

den är ju ljussvag och tråkig?

Den är lika ljusstark vid 70mm och 2/3 steg ljussvagare vid 200mm. Något som lätt kompenseras av IS-gruppen. Jag rekommenderar 70-300/4-5.6 IS, man kan få riktigt häftiga bilder genom att panorera med ett IS-objektiv och långa slutartider.

apersson850 skrev:

Byggkvalitén är betydligt högre på exempelvis en EF 70-200/4 IS USM, men räckvidden kortare och priset högre. Kanske mer i paritet med en 40D.

Jag kan inte hålla med om att 70-200 4 IS skulle vara "overkill" för en 400D. Tvärtom är det en mycket trevlig kombination, om än kostsam.

Mvh
Anders

Inte tekniskt, nä. Men om man köper den billigaste systemkamera som Canon har att erbjuda är det ju antingen för att hålla nere totalpriset för en bra utrustning (70-300 IS) eller för att man vill ha råd till bra objektiv (70-200 L IS).
Jag syftade på det förstnämnda.

Sen ska man ha klart för sig att bildkvalitén på 70-300 mm f/4-5,6 IS USM är utmärkt. Det är byggkvalitén som man får betala extra för på L-optiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar