Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars.L

Aktiv medlem
ska skaffa mig en telezoom har fastnat för två men vet inte vilken som e bäst. Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro eller Canon EF 70-200/4,0 L USM?

tack på förhand
Lasse

Ganska enkelt val, iaf rent teoretiskt. Behöver du ljusstyrkan så köp sigmaobjektivet, i annat fall så välj den betydligt smidigare canonobjektivet. Vad gäller skärpa så är canonobjektivet den skarpare, men det hjälper ju inte i de fall du behöver f/2.8.

ska skaffa mig en telezoom har fastnat för två men vet inte vilken som e bäst. Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro eller Canon EF 70-200/4,0 L USM?

tack på förhand
Lasse

Jag har samma funderingar som du har, nämligen att skaffa ett ordentligt telezoom. Har surfar runt ett antal timmar för att hitta information. Men jag har kommit fram till ungefär samma. slutsats som du.
Man kan säga att det finns 6 stycken bra telezoom som har brännvidd mellan 70-200.

Canon EF 70-200/2,8 L USM med och utan IS.
Canon EF 70-200/4,0 L USM med och utan IS.
Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro
och Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Canon AF.
Priserna på dessa varierar nå oerhört. Canons 2.8 med IS kostar ofattbara 20895 (uppgifter hämtade från Cyberphoto). Sedan faller priserna till den "billigaste", Tamron som går på 6785 kr.

Det roliga här är att de personer jag har pratat med. Både här på fs och i fotoaffärer samt fotograferande kompisar säger att Canons 4.0 och Tamrons 2.8 är jämbördiga.Detta trots att canons glugg är dubbelt så dyr.
När jag råkar få 7000 spänn över, vilket inte inträffar särskilt ofta för en student, så kommer min börs att viga sig åt Tamronens telezoom.
Nu kommer det troligtvis att sväras en hel del från personer som oavkortat menar att canon är alltid bäst. Vilket också säkert stämmer. men med tanke på att tamron och sigmas telezom kostar hälften så mycket så anser jag dessa vara bättre.

AF är väl det jag har hört folk svära sig tokiga på när det gäller Tamron telezoomen, men skärpan tror jag inte att det finns något att klaga över.

Jag har själv Canon 70-200 icke IS. Det svåra är förstås att med tele och stor bländare blir ju fokusens träffsäkerhet och ev fel med bak- eller framfokus viktiga. Jag har läst recensioner på Tamrons optik och det finns blandade omdömen just när det gäller kvalitet avseende fokusfel. Har man ett modernare hus, åtminstone 5D mark II eller 1Ds mark III så borde man kunna justera det själv med +/- i huset. Har man inte det så är det en fördel med Canon då de har bra service och flera serviceställen i Sverige som kan justera detta då det dessutom är en fördel om kameran kan lämnas in samtidigt. Man kan även beakta att det finns en del begagnade 70-200/2,8 icke IS att få tag i och dessa brukar ligga under 9000:-. 70-200/4 utan IS är billig relativt sett även ny. Sigman är svagare än Canons 3 objektiv i den här klassen vid 200mm och full glugg och kantskärpan faller efter vid 200mm även nedbländat enl flera recessenter.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto