Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Albin-J

Medlem
Hej, Jag tänkte köpa mig ett nytt budget telezoom till min Nikon D5000. Dom jag har tittat på är:

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
Sigma AF70-300/4-5,6 DG

Det är inga direkt dyra objektiv men jag vill ändå få så mycket som möjligt för pengarna!
Alltså, vilket är mest prisvärt? finns det några andra som kan vara värda att kika på?
// Albin
 
Hej ! Skippa de där billiga telezoomarna från Sigma/Tamron,bara skit rent ut sagt,långsam och högljudd AF blandat med optiska defekter samt ingen bildstabilisering.Köp då hellre Nikon 55-200VR om du ska ha något ordentligt.Annars finns det 55-300VR och 70-300VR som är lite dyrare men väl värt slantarna de kostar extra.Var inte snål med glas till ett så bra hus ! MVH.
 
Tack för svaret!

Okej, inte så oväntat svar. Just nu har jag ett nikon 18-105VR objektiv, kommer 55-200VR vara likväridgt i bildkvallité osv?
 
Hej ! Ja det är ungefär likvärdigt i bildkvalitet.Sen beror det på vad du ska ha det till ? 200mm är för lite om du tex ska fota fåglar eller vilda djur lite på avstånd.
 
Hej ! Ja det är ungefär likvärdigt i bildkvalitet.Sen beror det på vad du ska ha det till ? 200mm är för lite om du tex ska fota fåglar eller vilda djur lite på avstånd.

Jo jag vet att det kanske är lite klent med 200mm då. Jag ska använda objektivet till lite allt möjligt, hade tänkt att fota en del motocross. Får se, kanske sattsar på 55-300VR. Har tittat på den med, men den ligger tyvär lite över min budget just nu..
 
Jo jag vet att det kanske är lite klent med 200mm då. Jag ska använda objektivet till lite allt möjligt, hade tänkt att fota en del motocross. Får se, kanske sattsar på 55-300VR. Har tittat på den med, men den ligger tyvär lite över min budget just nu..

Men ett bra tips är ju att kolla här på FS efter motocrossbilder,så kan du ju se vilka brännvidder som används !
 
Jo jag vet att det kanske är lite klent med 200mm då. Jag ska använda objektivet till lite allt möjligt, hade tänkt att fota en del motocross. Får se, kanske sattsar på 55-300VR. Har tittat på den med, men den ligger tyvär lite över min budget just nu..

Jag använde själv 55-200 innan och i rätt läge så är bildkvaliten faktiskt väldigt bra. Det som störde mig då var hur långsamt det är, fokus jagar mkt på det särskilt när ljuset blir lite sämre, vet inte hur det är i jämförelse med 55-300. Sen är det som sagt en prisfråga vad man väljer men min erfarenhet säger att det är roligare att fota med bättre grejer och lite extra brännvidd är alltid roligt att ha:)
 
Jag vet ju själv att 105mm kan vara för lite på vissa motocrossbanor. Tänkte fota Mx Vm i Uddevalla och är man vanlig privatperson får man inte stå innanför staketen och fota vilket gör att man kommer en bit från banan... Frågan är ju om 200mm räcker...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.