Annons

telezoom till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Liten komplettering.
Vad tjötig jag måste vara....:)

Om det är ett skjutzoom (vet ej om detta gäller 2-ringsvarianten utan AF-S) så har det en tendens att bakfokusera något runt närsgränsen på dom "digitala" kamerahusen. Det finns mycket att läsa om det på forumet och även andra forum.
Precis så uppförde sig mig 80-200 AF-D skjutzoom på min D70s och min D80. Problemet var helt borta vid ett avstånd på ca 3m.
Personligen led jag aldrig av det eftersom jag aldrig använde det i det avståndsområdet.

Brydde mig aldrig om att försöka fokusjustera det. Men har samtidigt hört (märk väl, jag är ej 100 på detta) att 80-200 utan AF-S inte går att fokusjustera.

Bara som en info att ta i beaktning om du tänkt använda det till porträtt etc....

Mitt AF-S 80-200 däremot ligger klockrent i fokus vid närsgränsen!
 
Sigma 70-200 USM Macro

Jag valde mellan en Nikon 80-200 och Sigmas 70-200. Efter att ha läst recensionen och funderat lite så valde jag en ny Sigma med garanti från Scandinavian Photo (den går säkert att få lite billigare någon annan stans).

Jag gillarden snabba och tysta AF. Enligt mig, som inte är så avancerad, så tar den riktigt skarpa bilder.

Tack vare den snabba AF så lyckades jag fånga den här trollsländan i flykten...

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1098930

Jag tror att du blir nöjd med vilken glugg du än väljer. Kan du hitta en Nikkor 80-200 till ett bra pris, kolla bara vilken version det är det finns 3 eller 4 varianter, så ta den. Väljer du Sigmas så ska du nog se till att ta den nya med Macro.

/Fredrik

/Fredrik
 
Re: Sigma 70-200 USM Macro

frhar skrev:
Jag valde mellan en Nikon 80-200 och Sigmas 70-200. Efter att ha läst recensionen och funderat lite så valde jag en ny Sigma med garanti från Scandinavian Photo (den går säkert att få lite billigare någon annan stans).


/Fredrik

Som jag också skrev i ett tidigare inlägg, tänk på att du har garanti på ett nytt Sigma !! Kan vara mycket värt! Begagnat är alltid begagnat...

Fredrik, jäkligt snygg bild på sländan!
 
Äsch då, det var versionen utan "D". Då kändes det inte riktigt som någon vits. Jaja, förhoppningsvi går det nya tåg. Ska hålla lite koll på sigma-alternativet också.
 
Ha! Nikon 80-200 2,8 AF-S mkt lite använt för 8000 kr, det måste väl vara ett bra köp?
Ska åka och kika på det imorn, något speciellt jag ska ha i åtanke?
 
Grattis!

Ja, kanske lite allmänna grejer.

Kolla så att fokus- och zoomring löper fint utan missljud och "hack".
Naturligtvis kontrollera dom glasytor du ser så dom är felfria.
Ställ upp största bländaren och rikta objektivet så du kan se rätt igenom, mot något ljust. Kolla så att glasen är sjyssta. Du kommer säkert se en del smuts/damm men det är helt normalt. Objektiv kräver service/rengöring ibland.
Skaka lite på det och kolla efter missljud. Är det skrammel är det skumt :)
Kolla även så att det inte finns djupa "hack" eller så, kan vara tecken på ovarsam behandling eller att det blivit tappat. Behöver ju inte vara dåligt för det.
Lyssna på AF-S motorn, den ska rättare sagt inte låta någonting i princip, bara "väsa" lite.
Kolla även bländarlamellerna när du justerar dom så dom löper "mjukt" och jämnt.

Det är svårt att ge tips men kolla noga och framför allt testa på ditt eget kamerahus och kontrollera att fokus ligger rätt och att det inte känns glappt/slitet i bajonetten etc...


Lycka till med köpet!
 
Hej! Du har ju redan fått bra svar utav Björn vad gäller 80-200:an. Har själv version 3 med skjutzoom. Jag får kontrast fall i hälften av bilderna, ibland så illa att det kanppt går att rädda i PS. Men ta det med en nypa salt, det kan vara just mitt objektiv på just min D200. Jag har nämnligen inte härt någon annan med samma problem.

Men vad gäller nya Nikongluggar så kan jag stark rekomendera 70-300 3,5-5,6 för 5700 kr på Scandinavian Photo. Har testat den och den leverar mycket (!) bra för det priset. Känns gedigen, men inte lika tung som proffsgluggarna.

Såg att du funderarde på 55-200... gör inte det. Det är en kitglugg med plastbajonett och den känns rätt plastig. Men som med Nikons alla kiltgluggar så är de bra för att vara kitgluggar.

Men om det är ljusstrykrkan du är ute efter så är det bara 80-200 eller 70-200 som gäller. Och har du hittat en 80-200 AF-S så är den lika bra som 70-200:an, fast utan VR.

Och är det nu så att jag är ute i sista stund och du redan köpt dig en glugg så vill jag bara önska lycka till! =)

/ Alexander Ödman
 
Insåg nu att jag glömde 18-200:an. Samma klass som 70-300. Samma ljusstryka och samma byggkvalitet. Ca 6700 kr på Scandinavian Photo. Levererar också mycket bra bilder. Ett hett tips om du vill ha ETT allroundobjektiv.
 
Tack för era tips och råd! Nu sitter jag här med ett 80-200 2,8 AF-S och väntar på morgondagen så att jag kan ut och testa.
 
perstromgren skrev:
Nu är det morgondagen! Var är bilderna? :)

Per.
Hehe, hann inte med mer än en sväng på morgonen. Dåligt med ljus, kreativitet och lite duggregn på det gjorde att det inte blev så mycket att hurra för, nån lite småsöt bild på hundflocken bara. Det blir en mer genomgående provkörning imorn hoppas jag att jag hinner.

Förövrigt blev jag faktiskt positivt överraskad hur "lätt" det var! Att gå runt med det runt halsen var ju inga problem. Efter allt snack om att det är så tungt var man ju lite rädd för det.
 
Ja, än så länge har jag inget ont att säga om objektivet! Jättebra med de där fokuslåsningsknapparna också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.