Annons

telezoom + telekonverter hur funkar de?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena är rätt ny på de här med foto men är intresserad av att fota fåglar helst rovfåglar =) jag har köpt en pentax k100d sedan köpte jag efter att ha läst en hel del på fotosidan samsung 50-200 zoomen har dock lämnat tillbaka den pga att jag inte tyckte den räckte till alls som zoom.. det jag nu funderar på är om de skulle funka bra att köra sigmas 70-300 apo och sedan eventuellt en tele konverter till den fast jag har inte en aning om de funkar bra? jag vet alla säger att man ska sats på fast tele.. men de blir för mycke pengar för mig =( har även kollar lite på sigmas 170-500 samt 50-500.. har en bror som ska förbi hong kong nu och om priset är bra och han har tid ska han köpa en sigma 50-500 till mig där =) men de ska man inte hoppas för mycket på =) hehe

tacksam för kommentarer och råd!

Jag har testat ett par olika varianter på det temat. Dels Sigma 135-400, sedan Sigma 70-200/2.8 + 2xTC och nu kör jag fast Nikon 300/4 + 1.4xTC.

Telekonvertrar tar ju en del ljusstyrka (1.4x tar 1 steg, 2x tar 2 steg), vilket gör att objektivet från början inte får vara ljussvagare än f4 för 1.4x eller f2.8 för 2x, annars tappar du autofokusen.

Du tappar en del skärpa också, vilket gör att objektivet måste vara ganska högkvalitativt från början.

För fågelfoto så måste jag säga efter mitt testande att det är fast tele som gäller. Man är alltid längst ute på zoomen iaf.

Funderat på det också, skulle en 1.4x (med tejpade kontakter) vara helt katastrofal på ett EF 100-300/4.5-5.6 USM?

jeskata skrev:
Funderat på det också, skulle en 1.4x (med tejpade kontakter) vara helt katastrofal på ett EF 100-300/4.5-5.6 USM?

Just det objektivet vet jag ingenting om, men klipper in ett svar jag skrev i en annan tråd:

Jag har ett 70-300/4-5,6 IS USM till min Eos 30D, och har provat med Soligor Pro 1,4 extender till den. Autofokusen fungerar bra på de kortare brännvidderna (helt enligt boken om man säger) men faktiskt ganska bra även på 300mm. OK, om det är tungt mulet och "skugga" så händer det att AF:en kör en vända från ena ytterläget till det andra innan den hittar rätt, men i litet bättre ljus fungerar det tämligen bra. Dock skall man nog inte leta upp allt för snabba motiv om man har extendern monterad och längsta brännvidden inställd.

Med Soligor-extendern behöver man inte tejpa kontakterna heller, det fungerar ändå.

tack för svaren..
fan man måste ha mycke pengar om man vill fota fåglar ser de ut som =( funderar på sigmas 50-500 eller 170-500 kommer inte auto focusen fungera bra på dom objektiven? är de inget o ha för fågel foto?

ge mig gärna förslag på kombination som jag skulle kunna använda budget variant som funkar okej.

har surfat begagnat lite olika ställen fotosidan blocket ebay men de finns inte mycke o hurra för..

aasaboe skrev:
Just det objektivet vet jag ingenting om, men klipper in ett svar jag skrev i en annan tråd:

Jag har ett 70-300/4-5,6 IS USM till min Eos 30D, och har provat med Soligor Pro 1,4 extender till den. Autofokusen fungerar bra på de kortare brännvidderna (helt enligt boken om man säger) men faktiskt ganska bra även på 300mm. OK, om det är tungt mulet och "skugga" så händer det att AF:en kör en vända från ena ytterläget till det andra innan den hittar rätt, men i litet bättre ljus fungerar det tämligen bra. Dock skall man nog inte leta upp allt för snabba motiv om man har extendern monterad och längsta brännvidden inställd.

Med Soligor-extendern behöver man inte tejpa kontakterna heller, det fungerar ändå.

Mycket intressant !
har själv ett sånt objektiv ihop med en 350D. Skulle det kunna funka också ? 30D har väl bättre AF än 350D så det kanske inte går lika bra. Men priset på Soligorkonverten är ju inte värre än att man skulle kunna testa.

Olle_Nilsson skrev:
Mycket intressant !
har själv ett sånt objektiv ihop med en 350D. Skulle det kunna funka också ? 30D har väl bättre AF än 350D så det kanske inte går lika bra. Men priset på Soligorkonverten är ju inte värre än att man skulle kunna testa.

Jag har bara erfarenhet av 30D, så jag vågar inte gissa. Men om du hittar en fotobutik som har extendern hemma borde du ju kunna få prova i butiken och ute på gatan.

Den är ju billig jämfört med Canons, så själv chansade jag. Det skall bli mycket intressant att se om den funkar även med Tamron 200-500/5-6,3 som skall dyka upp här i eftermiddag. Enligt CyberPhoto finns det viss chans till det också...
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=200-500ca

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar