Annons

telezoom sigma eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

ripley333

Aktiv medlem
känns som jag måste köpa ett telezoom nu. har kollat framförallt på 2st. de första är:

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro till Nikon AF Pris 8375kr

Den stora fördelen är ju att det är ljuskänsligt. men det har ingen VR eller intern fokosering "tror jag." det andra jag kollat på är:

Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Pris 4890kr

Detta är inte lika ljuskänsligt men har VR och intern fokosering. +lite större brännvidd.

Jag ska mest ha det utomhus till lite allt möjligt. fågelbilder osv. men även till poträtt hade jag tänkt.

det posetiva med sigmas är ju att den håller 2,8 genom hela zoomen också. Men nikon är ju alltid Nikon. + att det är mycket billigare. vill gärna höra vad ni tycker jag ska göra så ja inte ångrar mig. är det värt några tusen extra för den stora bländaren?

/Robin
 
Sigman har jag ingen erfarenhet av så jag ska inte uttalat mig om den gluggen, men jag är supernöjd med min 70-300 med VR.

Jag fotar mest utomhus sommartid i bra ljusförhållanden med den så ljusstyrkan har jag inte upplevt som något problem.
 
Jag är på gång att inköpa sigmas 70-200, den är enligt mej klart mycket bättre än nikons 300. Snabb fokusering med sigmas HSM motor + att den har 2.8 hela tiden dvs. från 70-200mm. Att den inte har VR behövs nästan inte pga att den väger 1.3kg, den ligger väldigt stadigt i handen. Men den kostar ju lite mer...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.