Annons

Telezoom objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

brunotheman

Medlem
Hej, jag har nyligen köpt en 500D begagnad och fick med ett 50mm normalobjektiv, jag tänkte att jag också ska köpa ett telezoom, gärna med ett maxpris på 3000.

Jag fotar lite allt möjligt så det är svårt att säga riktigt, men mycket landskap och så, har ju normalobjektivet till porträtt.

Jag är relativt ny på systemkameror så vill därfär inte börja med någon alltför dyr.

har funderat på en "Canon 55-250 IS", är det ett bra köp eller finns det andra som skulle passa bättr, ex. Tamron/Sigma som kanske är billigare?

kollade t.ex. på "Sigma 50-200/4,0-5,6 DC OS HSM" som ligger i ungefär samma priklass.

Är det någon som har ett bra tips?
 
Senast ändrad:
har funderat på en "Canon 55-250 IS", är det ett bra köp eller finns det andra som skulle passa bättr, ex. Tamron/Sigma som kanske är billigare?

Tror inte du hittar ett mer prisvärt telezoom till Canon just nu. Tänk bara på att det inte kommer att vara lika skarpt som din fasta 50-glugg förmodligen är.
 
Jag skaffade en väska så jag får kånka med båda objektiven när jag inte bestämt innan vad jag ska fota..

Men då får jag ta och slå till på det!

Bara som en undran om man vill ha ett "Fisheye" till ungefär samma pris, vad ska man satsa på då för något? har inte så stor erfarenhet av dem..
 
Jag skaffade en väska så jag får kånka med båda objektiven när jag inte bestämt innan vad jag ska fota..

Inget av dem kräver ju direkt en kranbil, sätt 55-250 på kameran och stoppa ned normalen (gissar på EF 50/1.8?) i bakfickan. ;)

Antagligen kommer du att upptäcka att du har för lite vidvinkel med dig med tanke på att 50 mm inte riktigt är normaloptik på din kamera, utan du kommer nog snart att börja fundera på ett av de många zoom-alternativen i området 15/17/18-50/55/70/85. Där har jag själv inga bra tips, tyvärr, men jag använder rätt ofta ett Sigma 30/1.4 som passar mig mycket bättre än den Canon 50/1.8 jag hade förut.

Fisheye - ingen aning, men Samyang verkar vara ett rätt populärt budgetalternativ enligt nån tråd här på fotosidan.
 
Har inte läst igenom kommentarerna ovanför men under 3000:- finns det bara ett bra telezoom till Canon (som jag känner till iaf).

Och det är Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS som kostar ungefär 2.500:- kr i nypris som billigast. Annars har jag själv hittat annonser där den går för 1.500:-. Kan tillägga att jag själv äger gluggen och den är helt makalöst bra för priset. :)

Edit. Läste nu igenom tråden och såg att du redan hade bestämt dig för den, bra val! Ang fisheye kan jag tipsa dig om Samyang 8mm som kostar 2995:- kr i nypris hos Cyberphoto och ungefär 2000:- begagnad.

Äger även det objektivet och det är också antagligen den mest prisvärdaste fisheyet som kostar mindre än 3 lökar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.