Annons

Telezoom, med eller utan VR

Produkter
(logga in för att koppla)

EJJO

Aktiv medlem
Jag tittar runt lite efter en ljusstark telezoom, både Sigma & Tamron har ett 70-200 F2.8 som jag är sugen på men dessa har inte VR. Nikon har ett med VR, men priset är nästan 3x mer.
Frågan är, hur viktigt är det med VR på en telezoom?
 
Hej ! Rätt så viktigt ! Ju längre brännvid desto större skakningsoskärpa ! Dessutom kan du få snabbare slutartider med bildstabilisering ! MVH.
 
Njae, kanske inte snabbare slutartider...men du kan däremot handhålla längre vid längre slutartider med VR än utan. Testa med ditt 18-55, ställ det på 55 o slå av VR prova lite bilder utan, sen slår du på det o testar igen. Som tidigare sagts så har du mer nytta av VR ju längre brännvidd man har. Men många klarar sig ju utan VR, det finns ju även monopoder. Jag personligen gillar VR!

Hur som helst finns det en hel del fina 70-200/2.8 VR att få tag på begagnat nu då många byter till den nya modellen och då är priset inte 3ggr så mycket längre, kanske kan vara nåt om begagnat intresserar?
 
Det kanske är ett begagnat man får köpa då. Får tänka lite på saken. Tack så mkt för svaren
 
Jag hade aldrig köpt ett tele utan VR. Gjorde det misstaget några år sedan och fick inte en enda bra bild utan stativ!
 
Njae, kanske inte snabbare slutartider...men du kan däremot handhålla längre vid längre slutartider med VR än utan. Testa med ditt 18-55, ställ det på 55 o slå av VR prova lite bilder utan, sen slår du på det o testar igen. Som tidigare sagts så har du mer nytta av VR ju längre brännvidd man har. Men många klarar sig ju utan VR, det finns ju även monopoder. Jag personligen gillar VR!

Hur som helst finns det en hel del fina 70-200/2.8 VR att få tag på begagnat nu då många byter till den nya modellen och då är priset inte 3ggr så mycket längre, kanske kan vara nåt om begagnat intresserar?

Givetvis vad det så här jag menade,det blev lite fel! ,skrattade själv när jag läste mitt svar till trådskaparen ! MVH Jonas.
 
Beror på användningen

Fundera också på vad du tänker använda det till. Om du fotar mycket sport eller annat som rör sig är VR mindre viktigt eftersom du ändå måste ha en hyfsat kort slutartid. Ett enbensstativ är ju också ett bra komplement eftersom 70-200 är ganska stora klumpar.

Annars håller jag med om att ett begagnat Nikon 70-200 VR är ett bra alternativ: Ett mycket fint objektiv och VR är användbart.
 
Jag fotar inte mycket sport alls. Det är mer för att komplettera min utrustning. Men det är ju dyra saker så jag får spara ett tag :) Vill ha ny kamera också
 
Självklart skall du ha VR. Har du bara ekonomin så kommer du bara att ångra dig om du köpet ett utan.

Det är inte alltid VR behövs men när den väl krävs så är den guld värd. Glöm inte heller bort att VR är kalas vid panoreringar. VR i Nikons optik känner av när du panorerar och stänger av den horisontella kompensationen automatiskt. Det är således enbart den vertikala som är i action vilket gör att horisontella linjer blir helt stabila......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.