** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom/makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jossans

Ny medlem
Hej!
Jag äger en Nikon D3100 och har länge velat ha ett macroobjektiv eftersom jag gillar att fota små insekter osv. Men .. har även varit inne på telezoom, om jag nu köper ett telezoom, finns det då någon chans att kunna ta till det till några macrobilder? Beros kanske på vad för objektiv man köper men kan det bli bra bilder?

Tack för svar! /Josefin

Det finns inget tele som har den förstorningsyta som ett makro. Så vill du fota riktigt smått så är det enbart makro som gäller. Nikon har ju det nya billiga 40/2.8 som är riktigt bra, dock ganska kort arbetsavstånd. Sedan finns 60/2.8 eller 85/3.5, titta begagnade för dessa.

Sigma har väl ett (70)80-200/2.8 som går som makro, men det har väl 1:3 eller liknade, ett makro har 1:1

Man kan ju använda närbildslins eller mellanringar för att komma närmare.

Jag hade valt att köpa ett makro och ett tele. Tex ett tele 55-200 kan du begagnat få för en 1200:- och nikons 40/2.8 kostar 2000:- så det är inte så dyrt

Eller satsa på ett begagnat Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED, brukar ligga på ca 3000:- begagnat här på fotosidan, inget äkta macro men ändå bra till att fotografera fjärilar t.ex. Denna bild är tagen med detta objektiv http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2434161.htm. Det är mycket objektiv för den pengen med hyfsat bra närgäns på 1,5m, bildstabilisering (VR) och mycket bra optiska egenskaper.
Jan-Åke

Tamronen har 95 cm närgräns och med en aps-c sensor kommer du väldigt nära. Dessutom är den väldigt ljusstark med sin fasta bl 2,8. Tror det är den bästa kompromissen så länge du vill ha två funktioner i ett objektiv.

Jag rekommenderar inte att man köper en telezoom som kallas macro. Är man intresserad av macro på allvar är ett riktigt macro ett bättre val. Det går ju t.ex. köpa ett macro med längre brännvidd som mer eller mindre ersätter telezoomen. Det finns ju flera modeller mellan 90 och 180 mm som är riktiga macro och dessutom så skarpa att man kan beskära till motsvarande samma brännvidd som man skulle få med telezoomen och fortfarande ha mycket bra bildkvalité kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar