Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom för safari etc

Produkter
(logga in för att koppla)
pokerSanny skrev:
Då lutar det mer åt 70-300 just nu. Tror att det skulle kunna vara ganska användbart även efter resan också. Det är bara ljusknsligheten som skulle kunna vara problemet.

Nybörjarfråga: Stämmer det att IS dock kan ge "bättre" ljuskänslighet, eftersom man kan fota med längre slutartid?
IS gör att du kan använda en längre slutartid innan det syns i bilderna att du har skakat vid avtrycket. Jag tror det i fallet Canons IS rör sig om 3 steg, vilket är som att i fall du klarar handhålla med 1/400-dels sekund slutartid utan IS så kan du handhålla i 1/50-dels sekund med IS.
Det betyder också att IS inte kan kompensera för bättre ljusstyrka på rörliga mål där kort slutartid krävs för att frysa målet, t.ex en anfallande buffel. Själv rekommenderar jag "416 Remington Magnum" på sådana.

ta med nya 70-300 IS

Var själv på safari i Sydafrika för ett par veckor sedan. Hade med min 350D och den nya 70-300 IS (ej DO). Fick massor av bra bilder. Räckvidden var perfekt för allt utom fåglar, som jag struntar i.

Glöm inte bort Sigmas EX 100-300/f4 det måste väl vara den mest prisvärda kvalitets-telezoomen på marknaden.

Zoso skrev:
Glöm inte bort Sigmas EX 100-300/f4 det måste väl vara den mest prisvärda kvalitets-telezoomen på marknaden.

det är sant... kan också användas med en 1.4 för kanonfina resultat... dock ej på XT/20d med bibehållen AF utan "fusk" dvs...

Jag har bott i Tanzania i 13 år i olika 3-4 års perioder och varit på hyfsat många såkallade safaris. (Safari betyder resa på Swahili...)

Det har i tråden kommit fram många goda råd som är alldeles korrekta. Vi hade själv något 80-210 mm zoom och ett fast 300 plus 2x konverter på den tiden på telesidan. Detta var på den tiden när Canons A1 just hade kommit. Manuell fokusering alltså med FD objektiv.

Damm. Det dammar tidvis massor (på torrtiden). Ett rött damm som är väldigt finkornigt och tränger in överallt. Ibland efter riktigt dammiga resor kunde sköljvattnet rödfärgas ännu efter tredje schamponeringen av håret. Dammet kommer efter bilen, så det är god ide att vänta med att öppna fönster eller byta objektiv sittande på taket just när bilen bromsar in.

Objektivval. Tele i all sin ära, men det är (vilket även kommit fram i tråden) lika viktigt att ha normal och vidvinkel med. Det kan bra hända att man har en lejonhane på motorhuven och då gör man inte mycket med ett 70-300.

Ljuset brukar kunna medföra ett motsatt problem till vårt vintermörker. Jag har många gånger upplevt att det är för ljust. Kameran på f22 och 1/4000 s med 64ASA var inte helt ovanligt. MEN, det kan mycket väl hända att följande ruta skall tas under ett lövtätt träd och då är det inte fyskam med en ljusstark glugg. När sen mörkret faller vid 18-19 tiden är det MÖRKT som i en papperssäck.

Jag är personligen lite allergisk mot sättat att säga att man ska "åka till Afrika" på safari. Det är ungefär lika långt från Dar-Es-Salaam till Gambias huvudstad som det är från Dar till Sthlm. Men "Afrika" är överraskningarnas kontinent, och man är nog aldrig tillräckligt förberedd. Har suttit fast i en lergop i 22 timmar i Serengeti utan möjlighet att komma loss. Tusentals Gnuer och en massa andra djur gick precis utanför bilen, men filmen tog slut....

Lycka till på safarin, tror inte att du kan välja "fel" objektiv, det finns alltid massor att fota.

mvh Torleif

hailstorm skrev:
det är sant... kan också användas med en 1.4 för kanonfina resultat... dock ej på XT/20d med bibehållen AF utan "fusk" dvs...

Varför skulle inte det fungera ?
Vad jag vet så klarar 350D och 20D max bländare 5.6 med en konverter, och det är ju vad det blir med en 1.4 konverter på ett objektiv med 4 som största bländare då 1.4 konvertern stjäl ett bländarsteg.

Hej igen,

Vill verkligen tacka för alla svar!!!
Det blev ett 70-300 IS USM´som kom igår.

Nu undrar jag väl lite om det är något som jag bara "måste" ha med mig?
Är motljusskydd viktigt?

pokerSanny skrev:
Undrar om någon kan ge mig lite tips angående telezoom som kan passa till bland annat en safariresa. Har tittat på 2 olika Canonobjektiv till min EOS 350D:
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
Canon EF 70-200/4,0 L USM

Båda ligger i ungefär samma prisklass (runt 6000 med cashback på 200:an).

Den enkla frågan är: vilket ska jag välja?? Vad är fördelarna med respektive objektiv egentligen??
Jag är helt ny på fotoområdet så jag har inte så bra koll på det här ännu.

300mm helt klart. Tänk på att det verkligen är långtifrån alltid som det är lätt att komma i position för bra bilder på safari.

För det första så får guiderna/chaufförerna inte avvika från vägarna i de flesta parker jag varit eftersom de hårdast trafikerade parkerna såsom exv. Masai Mara i Kenya skulle helt köras sönder om det tilläts och erosionen bli än värre än den redan är. En del parker är väldigt dammiga under de torrare perioderna. Pressar man guiderna till att ändå avvika från vägarna så kan de drabbas av kännbara straff.

Lejon ligger ofta väldigt dekorativt högt upp på restberg (kopjes) och spanar ut över slätterna. De har man ingen bra chans på med ett 200 mm objektiv. (Men ett alternativ är ju alltid att ta med en telekonverter.)

För det andra kan det bli väldigt trångt kring sevärdheterna. Det är inte ovanligt med både 10 och 20 bilar i bilkö på de smala vägarna när något spektakulärt inträffar. Har sett det vid ett par tillfällen själv i Serengeti när leopard och sheetah poserat fotovänligt nära vägarna.

Tokstark sol och damm överallt (även lite på frontlinsen trots att du nyss blåste av den) låter som ett bra tillfälle att ha motlusskydd på i mina öron.

Ett motljusskydd är även bra att ha för att slippa sätta på och ta av linsskyddet hela tiden. Frontlisen blir rätt skyddad och du kan behålla skyddet av tills du ska packa undan grejorna. Jag kan då inte se någon som helst anledning att lämna det hemma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar