Jag har bott i Tanzania i 13 år i olika 3-4 års perioder och varit på hyfsat många såkallade safaris. (Safari betyder resa på Swahili...)
Det har i tråden kommit fram många goda råd som är alldeles korrekta. Vi hade själv något 80-210 mm zoom och ett fast 300 plus 2x konverter på den tiden på telesidan. Detta var på den tiden när Canons A1 just hade kommit. Manuell fokusering alltså med FD objektiv.
Damm. Det dammar tidvis massor (på torrtiden). Ett rött damm som är väldigt finkornigt och tränger in överallt. Ibland efter riktigt dammiga resor kunde sköljvattnet rödfärgas ännu efter tredje schamponeringen av håret. Dammet kommer efter bilen, så det är god ide att vänta med att öppna fönster eller byta objektiv sittande på taket just när bilen bromsar in.
Objektivval. Tele i all sin ära, men det är (vilket även kommit fram i tråden) lika viktigt att ha normal och vidvinkel med. Det kan bra hända att man har en lejonhane på motorhuven och då gör man inte mycket med ett 70-300.
Ljuset brukar kunna medföra ett motsatt problem till vårt vintermörker. Jag har många gånger upplevt att det är för ljust. Kameran på f22 och 1/4000 s med 64ASA var inte helt ovanligt. MEN, det kan mycket väl hända att följande ruta skall tas under ett lövtätt träd och då är det inte fyskam med en ljusstark glugg. När sen mörkret faller vid 18-19 tiden är det MÖRKT som i en papperssäck.
Jag är personligen lite allergisk mot sättat att säga att man ska "åka till Afrika" på safari. Det är ungefär lika långt från Dar-Es-Salaam till Gambias huvudstad som det är från Dar till Sthlm. Men "Afrika" är överraskningarnas kontinent, och man är nog aldrig tillräckligt förberedd. Har suttit fast i en lergop i 22 timmar i Serengeti utan möjlighet att komma loss. Tusentals Gnuer och en massa andra djur gick precis utanför bilen, men filmen tog slut....
Lycka till på safarin, tror inte att du kan välja "fel" objektiv, det finns alltid massor att fota.
mvh Torleif