Annons

Telezoom för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Odie76

Ny medlem
Jag är på jakt efter ett prisvärt (=billigt) teleobjektiv till min Canon 1000D.

Jag funderar på ett av följande alternativ (prisexempel från Dustin Home):

TAMRON AF DI 70-300/4.5-5.6 - CANON
Pris: 1890:-
http://www.dustinhome.se/pd_5010094675.aspx

CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS
Pris: 2690:-
http://www.dustinhome.se/pd_5010116998.aspx

SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG MACRO CANON
Pris: 1690:-
http://www.dustinhome.se/pd_5010068232.aspx

Tar jättegärna emot lite synpunkter på dessa objektiv. Canon-objektivet har inbyggd bildstabilisering vilket väl måste vara en ganska stor fördel? Frågan är om det är värt den extra tusenlappen.

Tack för hjälpen,
Ola

Ja, jag tror det. CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS är bra och få säger något ont om det, men läs gärna tester och användaråsikter. En stor fördel med 55-250 är att det har IS och på ljussvaga objektiv som dessutom gärna bör bländas ner lite för max skärpa så är IS en bra hjälp vid dessa brännvidder.

Köp Canonobjektivet! Titta på prisjakt.se för billigaste pris.

Jag har detta objektiv och har fått till fina bilder med det men har nu börjat att suktas över Canon 70- 200/f4 men det ligger ju i en helt annan prisklass.

Lycka till!
/Alexandra

Tack för raketsnabba svar! Jag skall ta en tur ner till lokala fotobutiken och fingra lite på Canon- "gluggen" (som man tydligen säger i initierade fotografkretsar)

/Ola

Jag har bara provat Canon 55-250/4-5,6 IS av de objektiv du nämner, men det är antagligen ett av de mest prisvärda objektiv som finns. Praktiskt zoom-omfång, utmärkt IS och mycket skärpa för pengarna!

Det finns egentligen bara två saker som inte är så bra, och det är hastigheten och ljudet på autofokusen (men det är inte sämre än på andra liknande objektiv) samt ljusstyrkan (som inte heller är sämre än på andra liknande objektiv). Canon har förstås fixat bägge de sakerna på 70-200/2,8 IS USM, men så kostar det bortåt 20000 också...

För knappa 3000 är 55-250/4-5,6 IS väl värt pengarna!

Köp!

Hej, hopp!

Mitt köptips är, som många andras, Canon "gluggen". Kolla in tradera.se det ligger minst en ute som verkar vara i nyskick och priset lär hamna i paritet med de "billigare" i din fråga eller något högre. Riktigt trevligt objektiv på alla sätt, priset är att se som en bonus.

Canon-objektivet har inbyggd bildstabilisering vilket väl måste vara en ganska stor fördel? Frågan är om det är värt den extra tusenlappen.

Tack för hjälpen,
Ola

Om vi antar att Canon har lika effektiv IS som Nikon:s VR, (det tror jag alldeles bestämt, men jag är obotlig Nikonist, inte Canoniker och har inte jämfört) så är det värt 1000 spänn, det kan jag lova.

Skall man ha IS på något objektiv så är det just på 50-300-området där det betalar sig bäst. Kortare klarar sig ändå, och längre ställer man på stativ i alla fall, men just "mellantelet" använder man ofta utan stativ och upptäcker att man får krypa ner till 1/125-del eller ännu längre. Då fungerar IS nästan som trolleri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar