Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

telezoom/bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkoviic

Ny medlem
Hej är något av en nybörjare och har efter många om och men införskaffat mig en d80 , nu är det så att jag funderar på att köpa mig ett telezoom objektiv 70-300, hur viktigt är det att ett sådant objektiv har bildstabilisering??? det finns ett nikon objektiv som inte är helt sjukt dyrt om man sparar lite, Nikon AF-S 70-300/4-5,6 G ED VR , men frågan kvarstår är det värt att lägga upp runt 3000 - 4000 extra mot att köpa ett utan den funktionen.... kan ju lätt räkna ut att det med VR är bättre på alla punkter men ändå..

tacksam för hjälp!

När man kommer upp i brännvidder runt 300 är det ganska svårt att få skarpa bilder pga rörelse. Är man helt såld i stativ behöver man således inget VR, men så fort man kommer ut, lite mkt som händer runt en så gör VR en skillnad.
Å andra sidan kan man ju köpa ett billigt 70-300 för att testa på brännvidderna. Man kommer kanske fram till att man inte använder det så mkt o det räcker med det man har (finns mkt begagnat).
Blir man kär i brännvidden kan man uppgradera sig om intresset o ekonomin finnes.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar