Annons

Telezom med makro för Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

lahoo

Aktiv medlem
Imorgon åker jag till USA och skall beställa några objektiv att ha till min Nikon D70.

Eftersom jag i dagsläget inte tycker mig kunna motivera ett köp av något i prisklassen runt och över $700 får det bli objektiv ur den lägre prisklassen.

Utöver Nikons 50/1,8 är jag ute efter ett överkomligt objektiv som tar över där "kitgluggen" (som det ju så populärt verkar heta) 18-70 slutar.

Det jag söker är en telezoom cirka 70-300 med makro och jag har hittat dessa tre som verkar erbjuda en del men givetvis med begränsningar.

De tre jag tittat på är:
1) Tamron Zoom Telephoto AF 75-300mm f/4.0-5.6 LD Macro Autofocus Lens for Nikon AF-D som kostar cirka $125
2) Sigma Zoom Telephoto 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II Autofocus Lens for Nikon AF-D som kan fås för runt $180
3) Nikon Zoom Telephoto AF Zoom Nikkor 70-300mm f/4-5.6G för $130

Enligt infon på B&Hs sajt gäller följande
1) närgräns 12,5 cm och "magnification 1:3,9" (Tamron)
2) närgräns 94 cm i makroläget och "magnification 1:2" (Sigma)
3) närgräns 12,5 cm och "magnification 1:4" (Nikon)

Vikten är i Nikon och Tamrons fall runt 450g men Sigmas väger runt 580g.

Frågor
* Vilket är ett bättre makroläge av dessa tre?

* Nikons objektiv omnämns inte som ett makroobjektiv men närgränsen är väl det som spelar in, eller?

* Vilket hade du valt, eller valt bort, och varför?
 
Du har fel närgräns på alla tre. Nikon har 150cm, Sigma 59cm och Tamron har jag inte exakt uppgift om, men det måste vara lika som Nikon med avséende på avbildningsskalan.

Makro betyder att motivet avbildas i minst naturlig (1:1) storlek på filmen eller sensorn.
Annars är det närbild, men ordet makro används oftast mer generöst än så.

Av dessa tre så är Nikon och Tamron inte alls något att ha för närbilder med en fjärdedels skala (1:4).
Sigma är dock bra för närbilder med sin avbildning i halv skala (1:2). Sigmat är det enda som duger.

Ett annat förslag skulle vara att du struntade i 50/1,8 och köpte ett Nikon AF60/2,8D Micro som är ett riktigt makroobjektiv med skala 1:1. Därtill kan du köpa vilket telezoom du vill.

Mvh /Erik
 
eon skrev:
Du har fel närgräns på alla tre. Nikon har 150cm, Sigma 59cm och Tamron har jag inte exakt uppgift om, men det måste vara lika som Nikon med avséende på avbildningsskalan.

Jag var visst morgontrött och såg fel på " och '. Tackar för falkögat.

Dock är uppgiften att Sigmaobjektivet har 37,4 tum som närgräns i makroläget och det blir till 95 cm vid omräkning.

eon skrev:
Av dessa tre så är Nikon och Tamron inte alls något att ha för närbilder med en fjärdedels skala (1:4).
Sigma är dock bra för närbilder med sin avbildning i halv skala (1:2). Sigmat är det enda som duger.

Vilken roll spelar D70s mindre sensor kontra 35 mm för avbildningsskalan och närbild/makro?

eon skrev:
Ett annat förslag skulle vara att du struntade i 50/1,8 och köpte ett Nikon AF60/2,8D Micro som är ett riktigt makroobjektiv med skala 1:1. Därtill kan du köpa vilket telezoom du vill.

Visst låter Det som ett bra val men det objektivet kostar $340 kontra 50/1,8 som ligger på $90. Är ett påslag på 278% motiverat?
 
lahoo skrev:
Dock är uppgiften att Sigmaobjektivet har 37,4 tum som närgräns i makroläget och det blir till 95 cm vid omräkning.
Ja, där var det jag som läste fel. Du har rätt.



Vilken roll spelar D70s mindre sensor kontra 35 mm för avbildningsskalan och närbild/makro?
Nej, ingen inverkan på avbildningsskalan eftersom den avser per ytenhet.
Dock kommer 'teleeffekten' av att du måste förstora bilden mer från liten sensor än från film göra att motivet blir större.



Visst låter Det som ett bra val men det objektivet kostar $340 kontra 50/1,8 som ligger på $90. Är ett påslag på 278% motiverat?
Eftersom du vill ha makro så måste jag säga att det är värt det. 60:an är ett äkta makroobjektiv som ger skala 1:1. Mycket bra och trevligt objektiv att använda annars också.
Vill du hålla nere priset så kan motsvarande från Sigma vara bra. 50/2,8 EX DG Macro.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.