Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Hur påverkar zoom-spannet kvaliten? Är det bättre med 70-200 än 28-200?

Hur stor är eg skillnaden mellan dessa? (Även om nu mycket annat är olika också) Prisskillnaden är enorm...

Sigma DC 4-5,6/55-200
Canon EF 55-200/4.5-5.6
Canon EF 70-200/4L

Om man måste ha ett objektiv upp mot 200, vet ni någt att rekommendera, och INTE dyrare än 70-200/4L (typ 6500)

Finns det fö fasta 200?
 
Generellt kan man säga att ju större omfång, desto mer kompromisser. Man får vad man betalar för. Sigmas 55-200 i den här gruppen är det sämsta, tätt följd av Canons egna 55-200 för att sedan ta ett jätteskutt i bildkvaliten upp till EF 70-200/4L. Prisskillnaden mellan Sigmas vs Canons 55-200 grundar sig till viss del i USM-motorn hos Canon, dessutom är sigmat anpassat till 1.6x sensorer vilket gör att det tappar lite i prestanda mot Canons som tecknar ut hela formatet.

Min stående rekommendation av telezoom till Canon är EF 70-200/4L. Lätt, skarpt och prisvärt. Just nu (i år) med Canon Cashback.

Fasta 200mm finns ja, EF 200/2.8L II heter det och är ganska mycket skarpare än en zoom.
 
OK, och tack för snabbt svar!
Vad betyder "Canon Cashback"? (och då inte bara en översättning till svenska)
Hur uselt är sigman av de tre jag nämnde? Jag menar, är det alls värt att bära omkring på. Måste ha ngn slags tele då jag snart ska resa och vet inte om jag hinner spara ihop till 70-200/4L.
 
Det går att ta bra bilder med usla objektiv men då måste man känna till objektivets begränsningar.

Köper du ett 70-200L så är det bara att köra på. Tar du ett budgetalternativ så bör du testa vilka brännvidder och bländare som funkar bra och vilka som inte funkar alls.

Hur bra objektiv du behöver beror också på hur du ska använda bilderna.
 
Canon Cashback innebär att om du köpt en nya kamera typ 350d (säkert andra modeller också) får du lite pengar tillbaka om du skickar in kvitton, för 70-200/4 tror jag att det är 900 kr
 
Jonsjoberg skrev:
Canon Cashback innebär att om du köpt en nya kamera typ 350d (säkert andra modeller också) får du lite pengar tillbaka om du skickar in kvitton, för 70-200/4 tror jag att det är 900 kr

Nja, man behöver faktiskt inte ha köpt något hus. Man kan beställa rabatthäftet härifrån:

http://www.canonextrapromotion.com/

Allt...och då menar jag allt, som man behöver veta om erbjudandet står där.
 
Lite utanför ämnet kanske men gäller cashback-kampanjen även på t ex ett 10-22mm man köpt begagnat. Tror dock inte att det ursprungligen är inköpt under kampanjperioden. Troligen inte va?
 
Objektivet "Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG" är en trevlig glugg, om man står ut med att det riskerar att falla i bitar (se recensioner) och färgen flagnar.
 
70-200/4L verkar ju tyvärr vara rätt svårt att få tag på.

Finns det någon butik som har dessa i lager till vettigt pris? De flesta butiker jag har tittat på listar det som slutsålt.
 
Det gäller att ligga på och kolla vissa hemsidor hela tiden.
Jag höll koll under flera månader på zebramedia och cyberphoto efter 70-200/4L, men hittade det sedan på itbolaget.com (de kan ingenting om kameror men det är ofta billigare än Zebramedia) där det var billigast oxå!

Kanske kan man ringa till Canon och fråga om de vet vilka leverantörer som kan tänkas ha objektivet hemma?
 
Dinnan skrev:
70-200/4L verkar ju tyvärr vara rätt svårt att få tag på.

Finns det någon butik som har dessa i lager till vettigt pris? De flesta butiker jag har tittat på listar det som slutsålt.


http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=31804 Tycker man ser det begagnat rätt ofta faktiskt. Helt klart är det ett fint objektiv, spec med stativfäste. Hade det varit med i priset + IS hade jag satsat på ett sådant själv.. Tror inte är så länge till den finns om jag skall vara ärlig:)!

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.