Helmetrock
Aktiv medlem
Tja, 100 mm är ofta trevligare än 50 som macro, men du får inte ens in ett halvt 100 mm macro i din budget, däremot får du in ett 40 eller 50 mm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tja, 100 mm är ofta trevligare än 50 som macro, men du får inte ens in ett halvt 100 mm macro i din budget, däremot får du in ett 40 eller 50 mm.
Överväg att byta kamerahus. De bättre AF-S-objektiven är dyra. Det blir billigare med t.ex. en beg. D90 och AF-D tele eller makro. Budgeten räcker nog inte även om du säljer din D3000 så spara ett tag till.
Har man 2000 kr och vill ha både ett tele och makro är ju Sigmas eller Tamrons budgetalternativ i deras billigaste 70-300 zoomar helt utmärkta.
Jag måste säga att jag håller inte med dig där. Ens budget har inget med ens kvalitetskrav att göra, någon form av lägstanivå måste man ju ändå ha. De objektiven är ju de optiskt, byggkvalitetsmässigt och autofokusmässigt sämsta som finns på marknaden idag. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa ett av dem, hellre då ett bra annat objektiv i samma prisklass och strunta i telebilderna. Jag menar en bild med ett mycket kortare objektiv croppat till motsvarande 300 mm är säkert lika bra!
Jag måste säga att jag håller inte med dig där. Ens budget har inget med ens kvalitetskrav att göra, någon form av lägstanivå måste man ju ändå ha. De objektiven är ju de optiskt, byggkvalitetsmässigt och autofokusmässigt sämsta som finns på marknaden idag. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa ett av dem, hellre då ett bra annat objektiv i samma prisklass och strunta i telebilderna. Jag menar en bild med ett mycket kortare objektiv croppat till motsvarande 300 mm är säkert lika bra!
Lawson: Jodå, jag har allt testat dem, men inte är ryktet särskilt gott heller.
Men allright, jag väl att det finns folk som inte är lika intresserade av bildkvalité som jag är. Hur som helst, folk får köpa vilka objektiv de vill men när det gäller de här vill jag bara upplysa om att man ska veta vilken kvalité man får. Är den OK kan man ju komma billigt undan, men risken att en inte är det är rätt stor om man är så intresserad av bilder att man köper en systemkamera.
Som jag ser det iallafall.