Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
teleobjektiv
- Trådstartare david98
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vad skall du fotografera?
70-200/2,8 ett köp man aldrig ångrar
70-200/2,8 ett köp man aldrig ångrar
Helmetrock
Aktiv medlem
Först, vad har du för budget och vad har du för kamera? Inte så dyrt inom teleobjektiv kan betyda 35 000 till exempel om man jämför med dem som verkligen är dyra ;-)
Heikkinen
Aktiv medlem
Jag fotar mycket blommor,solnedgångar och lite insekter
Låter som att du ska ha ett macroobjektiv i mina öron tex detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni85vr
Här har du ett billigare macro:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni40micro
pdahlen
Aktiv medlem
Håller med, inget av det du listat upp behövs det ett tele till. Natur, solnedgångar mm så är det mer i vidvinkelområdet. Vad har du för objektiv nu? Håller med i valet att köpa ett makro. Du skulle också kunna använda nikkor 35/1.8 till det du listat förutom insekter där behövs ett makro.
Heikkinen
Aktiv medlem
men ett nytt tele kan nog också va bra o ga. har ett 80-200 men det är helt manuellt och lite svårt att ta bilder med i vissa lägen
Hur menar du att det är svårt att ta bilder med i vissa lägen?
Heikkinen
Aktiv medlem
att det inte går att ta upp kameran och ta en bild snabbt eftersom att man måste ställa in exponeringen manuellt
Men du ställer väll kameran på slutarautomatik och sedan sköter kameran allt resten efter att du har fokuserat rätt?
Heikkinen
Aktiv medlem
det går inte :/ ställer man inte kameran på M så säger den att det inte är något objektiv monterat
Ja det stämmer nog att på instegsmodellerna så kan man bara köra på M läget. Jag hade en D70 för massa år sedan och den kunde man iaf köra dom slutarautomatik på men dom tog nog bort det sen från instegsmodellerna.
Helmetrock
Aktiv medlem
Då är det jättesvårt, rätt nära omöjligt om du vill ha både tele, macro och autofokus med din kamera.
Som sagt, 85/3,5 VR Macro är nog ett av de bästa alternativen, men det kostar ju rätt mycket mer än 2000. Kan du klara dig utan tele finns Nikon 40/2,8 macro för strax över 2000 nytt.
Som sagt, 85/3,5 VR Macro är nog ett av de bästa alternativen, men det kostar ju rätt mycket mer än 2000. Kan du klara dig utan tele finns Nikon 40/2,8 macro för strax över 2000 nytt.
Helmetrock
Aktiv medlem
det går inte :/ ställer man inte kameran på M så säger den att det inte är något objektiv monterat
Japp, så är det på de enkla kameramodellerna. Ett objektiv som ska funka fullt ut med autofokus och allt måste ha inbyggd fokusmotor.
pdahlen
Aktiv medlem
Om du vill ner i pris men samtidigt vill ha en trygghet i köpet, så titta på begagnat på Scandinavien Photo, objektiv Nikon, de brukar ha en del och du får 6 mån garanti.
som tele och till "lägre pris" så är det Nikkor 70-300VR
om det är Nikkor 80-200/2.8 AF-D du har? är ju riktigt bra, så skulle jag kanske fundera på att byta kamerahus till en D90 istället
som tele och till "lägre pris" så är det Nikkor 70-300VR
om det är Nikkor 80-200/2.8 AF-D du har? är ju riktigt bra, så skulle jag kanske fundera på att byta kamerahus till en D90 istället