Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv till Safari

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Ska åka till Afrika (Kenya) på safari och känner att jag måste ha ett teleobjektiv som är lämpligt för ändamålet. Jag har en K10 Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro, Pentax SMC-DA 50-200 f/4,0-5,6 ED. Funderar på ett längre teleobjektiv, alternativt ett ljustarkare kortare med konverter. Budgeten ligger dock runt 10 000:- så det kan inte bli tal om de värsta på markanden...

Kan även tänka mig begagnat om någon har något av intresse, men frågan är ifall någon har några tips? antar att det är ganska ljust på savannen så ljusstyrkan kanske kan underprioriteras räckvid? Men det kanske är så att man inte behöver värsta telet?
 
Det beror ju också på avståndet, har fotat "safari" på Kolmården och då fungerar ju 50-200 utmärkt, t o m så att man tycker 50 är för långt när djuren är väldigt nära bilen...

Sigma 75-300 APO är väl ett bra alternativ som ger lite längre räckvidd...

Du kanske skall titta på Sigmas 50-500 DG ?
Ger ju ingen extrem skärpa med har grymt omfång, om storleken fungerar...
 
Var några veckor i afrika i somras. Hade bla med mig ett 50-200 och sigmas 50-500. Det var bigmat som trots sin storlek satt på mest hela tiden, 60% bigma, 40% brännvidder <50mm.
50-200 använde jag aldrig, trots sin litenhet.

Med en K10D får man ju oxå antiskak med 50-500.
För exvis safari och för att kunna plocka ut detaljer på långt håll är bigmat svåröverträffat. Visst finns det skarpare objektiv, men om du skall betala dem själv och bära dem själv så är bigmat en väldigt bra kompromiss.

Zoomomfånget skall heller inte underskattas. Det är inte alltid man kall/vill/orkar byta objektiv..
Ett bigma presterar ganska kasst på de allra kortaste brännvidderna, men på en resa kan det rädda en hel del bilder.

Åker jag på en sån resa igen kommer jag dessutom ha med mig en tc1.4x.

De som säger att det bara är "zooma med fötterna" pratar tjurbajs...
 
Jag kan tänka mig att du kommer att se djur på långt håll och då är Sigmas 50-500 inte så tokig.
Mitt alternativ är Sigma 170-500/5-6,3, den är lättare och billigare än 50-500 och en mer renodlad telezoom;
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=738112
Då får du pengar över till ett stabilt stativ, och med stativ så skakar inte motivet bort ur sökaren, det blir enklare att komponera bilden.
På fri hand behöver du 1/500- 1/1000sek i slutartid på 500mm, eller ca 1/250 med skakreducering.
Med 170-500an behöver du ta med 50-200an oxå.
 
Visst den finns, jag testade den i Japan på en K100D. Kanske den måste beställas utrikes från tex B&H-foto.
 
Senast ändrad:
Bofoto2 skrev:
Då får du pengar över till ett stabilt stativ, och med stativ så skakar inte motivet bort ur sökaren, det blir enklare att komponera bilden.
Stativ är oanvändbart på en normal safari. Det går inte att ställa upp stativet i bilen, och man går sällan ur bilen. En "beanbag" är ett bättre alternativ, eller möjligen ett enbenstativ.

Fast om Andreas ska på fotvandringssafari så gäller inte mina invändningar.
 
Jag funderade också på 50-500, då jag antar att det är en ganska dammig miljö att fotografera och då vill man ju inte byta objektiv i onödan..

Men är det ett okej objektiv? finns ju inte så mycket att välja på till Pentax.
 
Kom i lördags hem ifrån en tvåveckors safari i Botzwana och hade med mig min Sony A100 med kit objektivet (75-300mm) Ett stort omfång var bra att ha då man kan ha en elefant på 5 meter i från sig och samtidigt sitter det en häftig fågel i en gren 10 meter bort. Det finns ibland inte mycket tid på att byta objektiv och de gånger jag hade 18-70mm'n på så kunde man ge sig den på att det dök upp något en bit bort. Jag hade 300'an på 95% av tiden.

Ett trebent stativ är nog för krångligt att hantera i bilen, då du sitter i bilen och fotar i stort sätt hela tiden. Två andra personer på min resa hade trebenta stativ på en game drive för att därefter sitta och fota med med sitt 500 på fri hand. Ett enbent stativ ska jag ta med nästa gång, men ta ett som enkelt och snabbt kan fällas ihop då motiven dyker upp i alla och omöjliga viklar. Snabbhet är dock ett måste om man ska fota fåglar. Vet inte hur stativfoto ifrån en bil med 6-10 personer fungerar. Det är alltid någon som rör sig i bilen och allt gungar. Då är det nog en fördel med att köra utan stativ.
 
Precis som Robert kommer det främst vara ifrån bil som det finns möjlighet att fotografera. Lutar åt en 50-500 och en bean-bag.. Funderar även på att försöka låna ett kamerahus till så man slipper byta objektiv. då skulle jag täcka 18-500 utan att behöva byta objektiv ute i dammet.

Ni som har varit på Safari, har ni några mer tips om vad man bör tänka på? Ha med sig? eller rent allmänt om safarit som sådant?
 
Ska du campa eller bor du på hotel/lodge? Tänker närmast på laddning av batterier.
Vi bodde i tält i 10 dagar och hade ingen tillgång till 230V för laddning. Ta i så fall med en 12V laddare för cigarettuttaget. Jag hade en 12V till 230V som blev populär bland övriga i gruppen.
 
Nu är det några år sedan jag var på savannen senast och då var det med film i kamerorna så brännvidderna gav ju lite annat utsnitt.

Hursomhelst klarade jag mig hyggligt med min 300/4 som jag vid något tillfälle hade telekonverter till på mina första resor. Vid en senare resa hade jag skaffat mig en 80-320 och det var verkligen ett safariobjektiv. Zoomomfånget var kanon eftersom du ofta kan komma löjligt nära djuren med en bra chaufför och det är lite olustigt att byta objektiv i den dammiga miljön. Bättre då att svälja stoltheten och använda zoomobjektiv, även om skärpan inte är helt i klass med fast brännvidd (var inte då iallafall). Jag hade alltid två hus när jag tänker efter, ett med kortare brännvidder på. Ljus finns det oftast gott om så ett par stegs nedbländning går utan bekymmer och din kamera har ju antiskak vilket säkert kommer till pass vid handhållet. Annars rekommenderar jag beanbag på biltaket, ofta åker man ju i bilar med stor taklucka som man kan stå i.
Men mitt största tips är annars att INTE stå i takluckan när lejonflocken ligger och dåsar alldeles bredvid bilen utan att använda sidorutorna för att få en lägre bildvinkel. Jag har till och med vid något tillfälle satt kameran på enbensstativet och sedan med selftimer hållit ner kameran mot marken för att få riktigt låg vinkel.
Glöm inte att dricka ordentligt.
Magnus
 
Smart idé med att hålla ner kameran med ett enbenstativ för lägre bildvinklar! Min tanke är också att ha två kamerahus, kanske kan man hyra ett när det väl är dax.
 
Bryggarn skrev:
Annars rekommenderar jag beanbag på biltaket, ofta åker man ju i bilar med stor taklucka som man kan stå i.
Den här diskussionen handlar om huruvida det finns bra alternativ till en beanbag. Sist på sidan finns en beskrivning av något som jag tycker verkar mycket bra. En bild finns här.

Jag gjorde en liknande konstruktion som jag ska prova i fält om ett par veckor.

Se detta inlägg för en beskrivning.
 

Bilagor

  • dsc00003_1.jpg
    dsc00003_1.jpg
    43.4 KB · Visningar: 723
Senast ändrad:
Skymning/gryning

Vad jag tycker man ska tänka på som många lätt glömmer är ju att de verkligt läckra bilderna får man ju oftast vid gryning och skymning. Det är ju då man kan fånga de annars skygga arterna som kanske håller sig klokt skymda under Afrikas obarmhärtiga sol.
Därför tycker jag att man bör satsa på ett ljusstarkt objektiv typ Sigma 300 f/2.8 samt 1.4X conv. Då har man så att det räcker på en bilburen safari. Som alternativ till ett andra kamerahus kan man ju faktiskt sjunka så lågt att man införskaffar en digital kompaktkamera med ett ordentligt zoomomfång. Då har man ju faktiskt fördelen att kunna ha en "grab and shoot from the hip" kamera de gånger man inte hinner att slänga upp stor aset! Det ser ju också betydligt trevligare ut både runt middagsbordet och lägerelden om man inte sitter och viftar med dunderklumpen framför ögonen på sina medresenärer.
Den är ju också betydligt smidigare att ha med sig när man ska ut och handla sina souvenirer och kostar ju en bråkdel av vad dit "primary weapon" skulle kosta om man skulle bli rånad...
Till kompakten kan man ju skaffa ett undervattenshus om man nu ska till kusten (Zanzibar) eller om det nu skulle tänkas ösregna motsv.

Bara ett par tankar.

Se dessutom till att få med dig ordentligt med lagringsmedia och kanske en ext hårddidsk med bildvisning(då slipper man skicka runt dyrgripen laget runt för att visa superbilden man tog på den gäspande lejonhannen) samt att man kan tanka ner och organisera bilder på ett lätt sätt. Du lär knappt ha varken tid eller ork med bildredigering under safarin. Det är tidiga morgnar och sena kvällar med alldeles för mycket annat att titta på en sin PC skärm. Lämna datorn hemma är mitt råd!

En bra blixt med högt LED tal är också nödvändigt!

Massor med extra batterier!

Kepa, solskydd och Camel-bak!

For what it's worth!
 
Tack för tipsen. En kompakt kan ju faktiskt vara en bra idé och det är nog sant att morgon och kväll ger möjlighet till mycket vackra bilder. Dock är min budget aningen begränsad och ett Sigma EX 300/2,8 IF APO DG kostar 21265 kr plus ett par tusenlappar för en konverter. Men det är klart att ljusstyrkan är en viktig faktor.

Vad det gäller externtlagringsmedia så är det definitivt något jag ska kika på, har du eller någon annan några bra tips på lättanvända och prisvärda sådana?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.