Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv till Safari

Produkter
(logga in för att koppla)
Lagringsmedia använder jag Epson P2000 40G. Det brukar räcka bra. Bildskärmen är tillräckligt stor och skarp för att ge en uppfattning om bilden är värd att sparas eller ej. Tyvärr tycker jag att den är lite väl slö. Det tar tid för den om man vill zooma in bilden för skärpe koll m.m. Annars är den bra, kortplats för SD och CF. Måste dock ha nätström för att driva och ladda den.
Om den är prisvärd vet jag inte. När jag köpte den var den vassast, s a s.

Jag klarade mig bra med mitt Sigma 300mm f/4 när jag var i Tanzania och även nu när jag fotar mycket på Haiti. Har även använt mig av Sigmas 2x conv men med ett ganska mjölkigt resultat. Men jag känner att jag missat många bilder pga av just lågt ljus på mornar och kvällar. Det kostar ju att ligga på topp, som dom säger.

Jag använde mig av enbenstativ i bilen det funkade tillfredställande eftersom vi var bara fem i bilen och chaufören stängde av motorn. Det var också att föredra enbenet när vi var ute och gick eftersom det är lättare och fastnar inte i all vegetation som Afrika fakiskt är fullt utav! För extra stöd kan man ofta använda sig av div träd i omgivningen.

Glömde en sak tidigare. Ficklampa!! En LED pannlampa model Petzel eller Princeton tech motsv och en stark som attans typ Surefire Executive elite e2. Det är väldigt ofta strömavbrott i Afrika som helhet och nätterna är exeptionellt mörka. Dessutom vill man gärna se vart man sätter fötterna när man ska ut och pinka efter mörkrets inbrott.

Packa dessutom ner ett multiverktyg, SOG eller Letherman samt en ordentligare fällkniv att ha i byxfickan.

Myggnät!

Bär långbyxor på savannen och ha gärna kängor. Upptill är det ju också bra med långärmat om man inte ska bränna ihjäl sig. Jag kan rekomendera 5.11's (finns hos terräng på Sveavägen) khaki färgade i det snabbtorkande lätta materialet. OBS, ej bomull! Det torkar aldrig! Det gör dock nylon varianten på 5 min! Kör även deras funktions t-shirt. Tvättas på kvällen och är torra på morgonen, det är inte bomull kan jag garantera!

Det var alles för denna gång...

ps skaka alltid ur kängorna innan du tar på dem på morgonen... ds
 
Andreas.Magnusson skrev:
Tack för tipsen. En kompakt kan ju faktiskt vara en bra idé
Min plan är att ta med en kompakt (en Canon G7). Jag åker till Kenya på måndag. Förutom G7:an tar jag med en EOS 40D och några objektiv. Det jag kommer att använda mest är förmodligen 100-400mm-objektivet. Jag övervägde att ta med ytterligare ett kamerahus, men skippar nog det eftersom jag tar med G7:an. Med G7:an kan jag ju filma lite också.

Dessutom blir det tungt och bökigt att ta med sig mycket utrustning på flyget. Det gäller att hålla det under gränsen för handbagage. Jag vill inte lägga någon utrustning alls i det incheckade bagaget. Inte ens laddare och annan periferiutrustning. Mest för att det kan bli besvärligt då om bagaget hamnar på avvägar och blir försenat.

Jag tar med ett enbenstativ och grunkan jag visade på bild några inlägg upp. (Beskrivning finns här).

Andreas, när åker du?
 
Jag åker inte fören i mars 2008 så jag är ute i god tid. Vet av erfarenhet att objektiv till Pentax kan ta en stund att beställa hem.
Sen är det rätt roligt att fundera och drömma lite innan man åker också.

Då hinner man kanske se några av dina bilder innan man själv ska ge sig av då?
 
Nu är jag tillbaka.

Jag hade med mig en Canon G7 och en EOS 40D med objektiven EF 17-85 IS, EF 100-400 IS och EF 28/1.8 (normalobjektiv). 28:an använde jag knappt alls, och kunde lika gärna ha lämnat hemma. 17-85:an använde jag lite grann, men aldrig för att fotografera djur på en game drive. Då satt EF 100-400 på hela tiden. Det är i det närmaste ett perfekt safariobjektiv, tycker jag. Någon enstaka gång hade jag önskat att jag hade med mig en 1.4x teleconverter, men inte så att jag missade speciellt mycket utan en sån. Ibland var 100mm för långt, och då fick jag ta till G7:an.

Jag hade med triangelgrunkan med kulled som jag beskrev i ett tidigare inlägg ovan. Jag placerade två av fötterna innanför kanten på takluckeöppningen och den tredje foten utanför på taket. Det fungerade alldeles utmärkt. Jag hade inga problem att få en bra placering i tackluckan eftersom vi bara var två personer (plus guide/chaufför) i vår minibuss hela tiden. :)

Enbenstativet använde jag några enstaka gånger, men inte alls så ofta som jag hade trott.

Elektricitet var inget problem där vi var. På en av lodgerna hade man en egen generator istället för anslutning till elnätet, och där var strömmen avstängd 00-04 och 12-16, men det var gott om tid att ladda när strömmen var på.

Jag packade all kamerautrustning, utom triangelgrunkan och enbenstativet som fick åka i resväskan, i en gammal Tamrac axelremsväska som går att göra om till ryggsäck (bild här). Eftersom vi mest åkte bil så använde jag den som axelremsväska mestdels. Under en kortare vandring på Mt. Kenya så använde jag den som ryggsäck. Väskan har två löstagbara sidoväskor. I det ena packade jag laddare och eladaptrar och i den andra hade jag sånt som jag ville ha tillgängligt under flygningen. Under safarin var båda sidoväskorna bortmonterade eftersom jag inte behövde dem medan jag fotograferade.

Jag behövde aldrig väga kameraväskan vid incheckning (vi checkade in fyra gånger), men jag var beredd på det och hängde kameran med 17-85:an över axeln och stoppade lite tunga småsaker i jackfickorna vid incheckningen för säkerhets skull.

Jag hade inte med mig någon bärbar hårddisk, utan hade minneskort med en sammanlagd kapacitet av knappt 15 gigabyte. Det räckte gott och väl för mig. Jag använde aldrig seriebildstagning på kameran, utan bara enbildsläget. Jag är nog ingen riktig digitalfotograf än. :)
 

Bilagor

  • buffalo_tmp_img_0021.jpg
    buffalo_tmp_img_0021.jpg
    71.2 KB · Visningar: 339
Hej Per
Om du lägger ut dina bilder någon gång så är jag intresserad att titta på dom. Messa mig i så fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.