frippe75 skrev:
Hej,
Skulle behöva lite synpunkter på ett teleobjektiv köp.
Ska fota "enbart".... eller snarare primärt windsurfing.
Förutsättningar: Oftast bra ljus.. mellan 10:00 - 15:00 .. sedan kan man diskutera om detta är bra ur andra synpunkter.. Men objektivet behöver inte vara allt för ljusstarkt.
Viktigare är att det inte blir för klumpigt att få med sig på resan .
Jag behöver nog runt 500mm...
Kamera Canon 20d
Hur pass mycket skarpare är en fast 300 än säg en 70-300 ?? Och sedan vad skiljer mellan 1.4x & 2.0x convertern???
Vad blir "most bang for the buck"
Något L-objektiv 1200mm 1.2 USM IS letar jag inte efter (även fast det skulle vara trevligt utom att bära)
Jag har förstått att ett 300 mm objektiv skulle vara ganska lagom för sportbilder. Där finns ju Canons 300/4,0 (du sökte ett lagom ljusstarkt, 4,0 är ganska lagom). Det är ganska prisvärt - särskilt beg. - och inte så tungt. Det saknar IS men man kan ta bilder bra även utan IS. Särskilt på högdagstid.
Ett annat och mkt bra objektiv är Canons EF 400/5,6 L USM. Det har heller ingen IS men är lätt, skarpt och har oerhört bra kontrast samt mkt bra motljusegenskaper (vilket väl iofs också 300:an har). Det har också mkt bra färgåtergivning i alla typer av ljusförhållanden. Det har inbyggt motljusskydd med snäppläge vilket är praktiskt om man skall ta motljusbilder - bara att fälla ut det.
Det väger 1 250 g.
Det är mkt bra även till annat än sport ss vissa typer av landskapsbilder samt till fågelfotografering.
Det är lagom ljusstarkt för högdagstidsförhållanden också. Det är skarpt och det går mkt bra att ha en finkornig ISO400-film i kameran vid fotograferingen. Då har du ett lätt och skarpt objektiv med bra färgåtergivning och fin kontrast. Det är som att ta bilder med ett tungt 400:a med bländaröppning 2,8 och ISO 100 film. Det blir nästan samma resultat fast mkt lättare att fota med 400/5,6.
Det kan kännas lite dyrt för ens kassatillgångar, ca 12 000 kr nytt, men det är ett mkt bra objektiv som jag ännu inte hört att någon blivit besviken på vad gäller bildresultatet. Det fina med skärpan är också att det lätt går att förstora upp utsnitt av en bildyta om motivet är långt bort utan att det blir några större skärpeförluster som stör.
Sådana här objektiv i fint skick/nyskick har ett väldigt bra andrahandsvärde. Det går möjligen att få tag på beg. till ca 7 - 8 000 kr.
Det tar lite tid att få tag på via de svenska affärerna (t ex scandinavianphoto) eftersom det inte är så efterfrågat men du kan få tag på det utomlands ganska snabbt. Att få det hitskickat kan ta 2 veckor.
Ett annat objektiv som fått bra kritik och är prisvärt är zoomen Tamron 200-500mm (tror jag det var) - det som ganska nyss kommit ut nytt. Ca 10 000 kr.
Med din 20D är det väl en viss brännviddsfaktor. Det innebär att 400mm väl blir ca 520 mm.
Extendrarna....
Frågan är om de behövs. Men om - så är Canons 1,4 att rekommendera. Lite mindre än 2,0 men skarpare och ger ingen större skärpeförlust. På fasta objektiv är det nästan inget som märks (på 300/2,8 och 400/5,6 t ex).