Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonvertrar, olika fabrikat

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Jag har ett par frågor:

1/ Borde Sigma APO 1.4x DG rapportera att den finns om den sitter mellan D300 och Nikkor 300 f/4 IF-ED? (Den gör inte det hos mig)

2/ Blir autofokusen bättre med Nikon telekonverter än ex.vis Sigma (under förutsättning att det är en rapporterande). Jag läste på Dpreview att kameran modifierar AF'en om den känner av en Nikon-konverter. Stämmer det med era erfarenheter?

I mitt fall, med en icke-rapporterande konverter så fungerar iofs AF hyfsat, men "småfipplar" en hel del innan den stannar.

Tacksam för era erfarenheter!

Nu har jag ingen erfarenhet med Sigma converter och Nikon, så det blir kanske lite fel att svara. Men frågan var ju generell, hade tidigare Canon 1,4XII som jag använde till mitt 70-200/4L. Användes väldigt lite så jag valde att sälja det. Efter uppgradering till FF så blev detta objektiv lite kort, och valde då att köpa Kenko teleplus Pro 300 1,4X. Detta rapporterar helt OK, och AF mm fungerar precis som det skall. Vad jag har förstått skall Soligor och Kenko tillverkas på samma fabrik, så det låter lite konstigt med din extender.

Jag hade också Canon tidigare, och både orginal och Kenko Pro 300, bägge uppträdde lika vad gäller autofocus. Däremot, kom jag just på, så fungerade inte antiskaket på 100-400 med icke-orginal...
Men det var ju på Canontiden det.

Jag har ett par frågor:

1/ Borde Sigma APO 1.4x DG rapportera att den finns om den sitter mellan D300 och Nikkor 300 f/4 IF-ED? (Den gör inte det hos mig)

2/ Blir autofokusen bättre med Nikon telekonverter än ex.vis Sigma (under förutsättning att det är en rapporterande). Jag läste på Dpreview att kameran modifierar AF'en om den känner av en Nikon-konverter. Stämmer det med era erfarenheter?

I mitt fall, med en icke-rapporterande konverter så fungerar iofs AF hyfsat, men "småfipplar" en hel del innan den stannar.

Tacksam för era erfarenheter!

Min Tamron rapporterar det inte, vilket har fördelen att autofokusen fortsätter att fungera (fast betydligt sämre) trots att bländaren blir mindre än 5.6. Med en nyare Nikonkonverter så stängs AF av om bländaren blir mindre än 5.6.

Vet inte hur det är med Sigmas.

/Karl

Jag hade också Canon tidigare, och både orginal och Kenko Pro 300, bägge uppträdde lika vad gäller autofocus. Däremot, kom jag just på, så fungerade inte antiskaket på 100-400 med icke-orginal...
Men det var ju på Canontiden det.
Finns flera restriktioner för att original skall fungera med 100-400, b.la fokuspunkt, kameraval osv. Inte självklart att original extender fungerar till detta objektiv, heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar