Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Jag har en Kenko Pro 300 Teleplus 2x konverter som jag kör ihop med mitt 80-200 AF-S. Visst förlorar man en del i skärpa och kontrast men är nöjd ändå.
Min fråga är; Finns det någon skillnad på konverter och konverter? Skulle en Nikon originalkonverter göra ett bättre jobb optiskt?
Någon som har erfarenhet?
 
Precis som med objektiv är det skillnader mellan fabrikat och modeller.
Jag har använt nikon´s TC-20eII och TC-17eII och dem emellan upplever jag att TC-17 levererar bättre kontrast, färg och skärpa.

Har ej testat just din modell så mitt argument håller bara för mina upplevda resultat med Nikon konvertrarna.

D2x + konverter + 70-200VR.
 
Triggerhappy skrev:
Precis som med objektiv är det skillnader mellan fabrikat och modeller.
Jag har använt nikon´s TC-20eII och TC-17eII och dem emellan upplever jag att TC-17 levererar bättre kontrast, färg och skärpa.

Har ej testat just din modell så mitt argument håller bara för mina upplevda resultat med Nikon konvertrarna.

D2x + konverter + 70-200VR.

OK. Att en 1.7 konverter gentemot en 2.0 konverter är bättre är ju inte så konstigt. Ju mer förstoring ju mer förlorar man i kvalitet.
 
Ingen som har erfarenhet.....?

Ingen här på forumet som har erfarenhet av optisk kvalitetsskillnad mellan olika konvertrar ???
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.