Hej Bertil!
Så du har ett Kenko teleplus pro 300 3x som du använder till ditt Tamron 18-270? Och du är nöjd med det?
Får jag fråga var du har köpt det?
Telekonverter kommer jag att använda när jag ska ut och fotografera hjortar, så då har jag ändå stativ med mig. I annat fall duger Tamronet bra som det är!
/Anitca
Hej igen och på dig också Bertil!
Man kan ha olika krav på sina bilder förstås. Vissa kanske blir nöjda med en 3x konverter på ett 18-270. Jag är dock rätt säker på att jag inte skulle vara det och troligen inte de flesta andra heller tyvärr.
Teleconverters medför en försämring av bildkvaliteten och minskning av ljusstyrkan.
En 1,4X kan funka, men 2X och 3X tror jag försämrar bilden så mycket att det int är värt det. Tror tom. att du får högre kvalitet genom att beskära bilden väldigt hårt och skala om den.
Objektivet är ju redan F/5,6 och med en 3X så blir största bländare F/16 och för att kunna ha slutartider åtminstone på 1/125s i skogen med det så måste du ha ISO nånstans runt 12800 eller så.
Alltså, först ett inte supervasst objektiv, på en kamera som inte har extrema lågljusegenskaper, sen en bildförstörande 3X converter på det och dessutom på så höga ISO-tal och med en slutartid som du riskerar att få rörelseoskärpa med... Nja, jag tror nog det är rätt bortkastat faktiskt.
Mitt tips är att spara lite och köpa ett längre teleobjektiv. Sigma 150-500/5,0-6,3 OS HSM t.ex. är riktigt bra och prisvärt. Det kostar knappt 7 000 kr nu splitter nytt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=801738
Funkar på 500mm att handhålla med t.ex. 1/125 s. och ger bra bildkvalitet. För att det ska bli riktigt bra bör man blända ner till F/8.
Visst, det är mer pengar än att kosta på sig konvertrar, men det är i princip bortkastade pengar.
Vill man komma ännu längre så funkar det med 1,4X TC på Sigma 150-500.
Lång telen kan kosta löjligt mycket om de ska vara bra och ljusstarka. Sonys original 500mm F/4 kostar 120 000 kr eller så. Idiotiskt! Om det var ett sådant man var ute efter skulle jag byta märke och köpa ett Nikon 600/4 VR för 80 000 och passande kamera istället.
Sigma-telet 150-500 är oerhört prisvärt i det här sammanhanget, även om man kan tycka att 7000 kr är mycket pengar. Det är det inte för ett ådant objektiv.
Alternativ är 5,6-zoomarna som går till 400 mm. Sonys nya 70-400/5,6 SSM II lär varar riktigt bra, men det är som sagt 100 mm kortare än Sigmat och har ingen stabilisering i objektivet och är rejält dyrare. Det äldre 70-400 är ungefär likvärdigt med Sigma 150-500 i bildkvalitet, men dyrare och kortare.
Det finns också ett Tamron 200-500/5-6,3.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32435
Kostar drygt 10 000 kr och är aningen bättre än Sigmat på största bländare. Det har dock inte bildstabilisering. På Sony har du ju stabilisering inbyggt i kameran. På så här långa brännvidder kan det dock vara trevligt att få sökarbilden stabiliserad också, men funktionsmässigt är det same/same.
Du har en fin väldigt högupplöst kamera. 500 mm på den räcker väldigt långt.
Mitt förslag är att satsa på ett Sigma 150-500 och skippa TC. Om du säljer ditt Tamron 18-270 så är merkostnaden mot att inhandla en konverter inte speciellt stor, men du kommer att bli nöjd med bilderna.
2X eller 3X på 18-270 blir helt enkelt inte bra. Visst kan du inhandla det och sen komma hit när du själv upptäckt det och jag kan säga "vad var det jag sa", men det är väl inte så kul...
Angående Kenko MC7.
Kenko MC4 och MC7 är samma serie. MC4 är 1,4X och har 4 linselement. MC7 är 2X och har 7 linselement. Teleplus Pro 300 heter lkadant oavsett vilken förstoring de har och är en nyare modell som är lite bättre. DG/DGX finns för bägge och har alltså ingenting med optiken att göra, utan hur elektroniken rapporterar brännvidd och bländare till kameran.
Visst kan TC var kul ibland. När jag en period hade flera stycken så stackade jag dem. Satte en Kenko 1,4X, en Kenko 2X och en Sigma 2X på mitt Sigma 150-500, så det GÅR ju
Tog en bild av månen som jag publicerade här (vet inte riktigt var den är nu).
Som sagt, det finns Kenko Teleplus Pro 300 även till Sony, men är lite svåra att hitta och säljs inte av de vanliga fotohandlarna här i Sverige av nån anledning.
Vet att Sten-Åke som sagt har en sådan 1,4X och dessutom ett Sigma 150-500. Kolla med honom hur det levererar och var han har inhandlat det.
/Mats