Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Telekonverter?
- Trådstartare nofearjj
- Start datum
gbjerne
Aktiv medlem
Som Roland skrev tappar man framför allt i ljusstyrka. Med en konverter som ger dig en brännviddsförlägning med 1,4 tappar du ett steg medans en X2 konv gör att du tappar 2 steg.
Även skärpa och kontrast påverkas negativt.
Dock är det en smidig och relativt billig möjlighet att nå "längre".
Det fungerar genom att du fäster en "tub" mellan huset och objektivet. I denna tub finns ett antal linser (ofta 7 eller 5) som ändrar brännvidden.
Generellt sätt ger fler linser bättre resultat än färre.
Generellt fungerar också konvertrar bättre med fasta linser än med zoom obj.
En bra sak att ha i väskan men som bör undvikas om det finns andra möjligheter.
Även skärpa och kontrast påverkas negativt.
Dock är det en smidig och relativt billig möjlighet att nå "längre".
Det fungerar genom att du fäster en "tub" mellan huset och objektivet. I denna tub finns ett antal linser (ofta 7 eller 5) som ändrar brännvidden.
Generellt sätt ger fler linser bättre resultat än färre.
Generellt fungerar också konvertrar bättre med fasta linser än med zoom obj.
En bra sak att ha i väskan men som bör undvikas om det finns andra möjligheter.
RolandM
Aktiv medlem
RolandM skrev:
En telekonverter är en mojäng som förlänger brännvidden för ett objektiv. En sådan doning märkt med "2x" gör att 85 mm blir 190 mm. Nu är inte detta gratis i den optiska verkligheten, för oftast tappar linspaketet även ljusstyrka, oftast med ett eller två bländarsteg.
Å så ska jag lära mig att räkna 85x2=170
gunte
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Å så ska jag lära mig att räkna 85x2=170
Om de inte är en 2,236 x converter förstås
men inte bör den undvikas..ett tele med converter är alldeles utmärkt till närbilder då närgränsen bibehålls och förstoringsgraden ökar.
mvh/gunte..
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
En *teleförlängare* (telekonverter är inget svenskt ord, det heter "teleconverter" på engelska och översätter man rakt av blir det "teleomvandlare" på svenska, converter = omvandlare ("konverter" är inte ens grammatiskt enligt svenska regler, det ska vara "konverterare" i sådanafall) men "teleförlängare" är ett vedertaget uttryck) förlänger brännvidden på objektivet med den faktor som anges på förlängaren. Förlängsningsfaktorn är även samma som ljusförlusten i exponeringssteg.
För att ta det enklare...
Ett 100 f/2.8 objektiv blir 200 f/5.6 objektiv med en 2x teleförlängare.
Bländarsteg/exponeringssteg kan man enkelt se på objektiv (förutsätter att man har ett system med bländarring på objektivet) eller så kan jag tala om det...
f/1.4 f/2 f/2.8 f/4 f/5.6 f/8 f/16 f/22 f/32
(jaja, jag vet att man kan gå ner till bländare f/1.0 men det finns nog knappast någon som har ett sådant objektiv *s*)
Med vänlig hälsning
Roland
För att ta det enklare...
Ett 100 f/2.8 objektiv blir 200 f/5.6 objektiv med en 2x teleförlängare.
Bländarsteg/exponeringssteg kan man enkelt se på objektiv (förutsätter att man har ett system med bländarring på objektivet) eller så kan jag tala om det...
f/1.4 f/2 f/2.8 f/4 f/5.6 f/8 f/16 f/22 f/32
(jaja, jag vet att man kan gå ner till bländare f/1.0 men det finns nog knappast någon som har ett sådant objektiv *s*)
Med vänlig hälsning
Roland
Pongu
Aktiv medlem
Språkpolis där! ;-)
Jag säger fortfarande telekonverter...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9074
/Pontus
Jag säger fortfarande telekonverter...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9074
/Pontus
skägga
Aktiv medlem
FotoZ skrev:
[
Med vänlig hälsning
Roland [/B]
Inte för att det har med det här att göra men leica ska visst ha ett 1,0 har jag hört .
Om det stämmer skall jag inte svära på .
martinl
Aktiv medlem
FotoZ skrev:
Förlängsningsfaktorn är även samma som ljusförlusten i exponeringssteg.
Ajaj! Nu fick mattepolisen också upp spåret!
"Förlängningsfaktorn är även samma som roten ur två gånger ljusförlusten i exponeringssteg." ska det väl ändå vara?
Serien 1.0 1.4 2.0 2.8... är inte exponeringssteg eller bländarsteg, det är bländare. Det är ett exponeringssteg mellan bländare f/1.0 och f/1.4, eller mellan f/2.8 och f/4.0 etc. Därför är det också ett exponeringsstegs ljusförlust med en 1.4-konverter (som modifierar en f/1.0-lins till en f/1.4-lins, eller (kanske vanligare) en f/5.6-lins till en f/8.0-lins) och två exponeringsstegs ljusförlust med en 2.0-konverter (som modifierar samm f/5.6-lins till en f/11.0-lins. Varje stegs ljusförlust kräver dubbla slutartiden för rätt exponering.
En 100/2.8 med 2x-konverter ger som sagt en 200/5.6. Samma 100/2.8 med en 1.4x-konverter ger en 140/4.0.
"Ger man sig in i leken..." ;-)
/Martin
carpelux
Aktiv medlem
skägga skrev:
Inte för att det har med det här att göra men leica ska visst ha ett 1,0 har jag hört .
Om det stämmer skall jag inte svära på .
Det du tänker på är Leica Noctilux 50/1.0.
Själv har jag en Minolta MC 58/1.2, det är verkligen roligt att fota med det. Snacka om kort skärpedjup vidöppet