Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter till tele

Produkter
(logga in för att koppla)

jeckson

Medlem
Funderar på att införskaffa en konverter till mitt 70-200 tele, men jag har ingen alls erfarenhet av dem, samt vad man ska leta efter. Det enda jag vet är att 1.4x är bättre än 2x när det gäller att dra ner kvalitéten på bilderna. Men hur mkt?
Och vad fasen ska jag leta efter? Kenkos? Modell?
 
Jag hade valt Nikon's. Har en Kenko x1.4 TC som jag har försökt att använda till mitt 300/4, men det blir bättre bilder utan konverter genom att beskära 1.4 istället, så den används i princip inte. Kanske hade resultatet blivit bättre med en /2.8 objektiv men hade nog ändå valt Nikons.
 
Jag har föregångaren som heter Kenko Teleplus Pro 300 1.4x DG Teleconverter och jag tycker det funkar riktigt bra, här är en bild jag tagit med telekonvertern tillsammans med ett Nikon AF-S 70-200/2,8 VR
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2181555.htm?set=mp
Jan-Åke


Det där ser ju bra ut! Det är just till djurliv jag vill kunna använda dem, vi har mkt rovfåglar och andra roliga saker här ute. Helst skulle jag ju haft ett fast 400, eller mer, men den ekonomin finns inte just nu
Har du provat 2x?
 
Vad jag läst så ska Nikon nya TC-20 III funka bra till Nikons 70-200 2.8
Har inte testat själv, men jag har tänkt köpa en när ekonomin tillåter.

/Jonas
 
Det där ser ju bra ut! Det är just till djurliv jag vill kunna använda dem, vi har mkt rovfåglar och andra roliga saker här ute. Helst skulle jag ju haft ett fast 400, eller mer, men den ekonomin finns inte just nu
Har du provat 2x?

Jo jag har provat 2:an men jag tyckte att man tappade för mycket, både skärpa och ljus. Här är en länk där jag köpte min, ca 150 kr billigare än din länk.
http://www.ebay.com/itm/KENKO-Conve...ns_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item3cc33e50a1
Jan-Åke
 
Fungerar nikons konvertrar till andra objektiv än Nikon?

Mitt råd är att du i stället skall köpa Nikons 70-300/4,5-5,6. Där har du redan ett 300 läge som är fullt tillräckligt ur kvalitésynpunkt, åtminstone det du kan räkna med rörande ditt Tamron med konverter. Nikonobjektivet har dessutom snabb autofokus och VR.
JB
 
Jo jag har provat 2:an men jag tyckte att man tappade för mycket, både skärpa och ljus. Här är en länk där jag köpte min, ca 150 kr billigare än din länk.
http://www.ebay.com/itm/KENKO-Conve...ns_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item3cc33e50a1
Jan-Åke

Jag har också provat, och ja, det tappar ljus ... 2,8 blir 5,6 ...
Men jag är helnöjd med resultatet (70-200 + Konverter x2). Visst får jag bättre bilder av ett fast 400 2,8, men jag tycker man får mycket för de pengar konvertern kostar.
Bilderna här är tagna med den kombinationen:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=293283
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2345258

/jonas
 

Problemet med såna bildex är att bilderna är färdigbehandlade (Uppskärpta, beskurna, kontraständrad etc). Som någon påpekade fick man bättre resultat genom att beskära istället för att sätta på en konverter.

/Stefan
 
Mitt råd är att du i stället skall köpa Nikons 70-300/4,5-5,6. Där har du redan ett 300 läge som är fullt tillräckligt ur kvalitésynpunkt, åtminstone det du kan räkna med rörande ditt Tamron med konverter. Nikonobjektivet har dessutom snabb autofokus och VR.
JB

Mja jag byter inte ner mig från mitt 2.8 :) Har provat skillnaderna:)
 
Problemet med såna bildex är att bilderna är färdigbehandlade (Uppskärpta, beskurna, kontraständrad etc). Som någon påpekade fick man bättre resultat genom att beskära istället för att sätta på en konverter.

/Stefan


Bilderna var menade till trådskaparen att titta på..
det är ju slut resultatet (med konverter) som räknas.. om man funderar på att skaffa sig en konverter.
 
Finns det ingen hemsida som visar upplösningen med telekonverter?
Det känns faktiskt som konverter borde ge högra detaljrikedom än att beskära. Vad har man annars telekonverter till?
 
Funderar på att införskaffa en konverter till mitt 70-200 tele, men jag har ingen alls erfarenhet av dem, samt vad man ska leta efter. Det enda jag vet är att 1.4x är bättre än 2x när det gäller att dra ner kvalitéten på bilderna. Men hur mkt?
Och vad fasen ska jag leta efter? Kenkos? Modell?

Hej!!
På mitt canon 70-20072,8 kör jag ett kenko 1,4 och ett canon 2X....Tycker nog att Kenkos förlängare funkar
mycket bra till Canon.
Mvh Per Månsson
 
Den frågan skulle jag också vilja få svar på. Jag har hört rykten om att nikons telekonvertrar kräver speciella urfräsningar i objektivfattningen för att passa.

Helt rätt, Nikons konvertrar passar bara på vissa objektiv som Nikon anser att de är lämpliga för. De har en lins som sticker in i bajonettten på objektivet, sitter det en lins där krockar de. Ännu värre, är det en zoom kan det ha en lins som flytar sig dit i vissa lägen och då krockar de med kraft!

Som sagt har de också en pigg på bajonetten som hindrar en från montera dem på fel objektiv, men lm man vet vad man gör är det en lätt manöver att fila bort den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.