Annons

Telekonverter till tele

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett Sigma 70-200/2.8 som jag köpte en Sigma 1.4 konverter till. Tycker nog att det blir skarpare än att bara beskära. Enkelt att ha med sig också.

Gjorde ett snabbt mycket ovetenskapligt test, plåtat mot väggen hemma 5-6 meter, f/8 Vänstra bilden utan konverter Inzoomad 3:1 i LR. Högra bilden med 1.4 konverter inzoomad 2:1 (I 1:1 ser jag ingen skillnad)
 

Bilagor

  • Med_utan_1_4_sigma.jpg
    Med_utan_1_4_sigma.jpg
    16.2 KB · Visningar: 142
Jag har ett Sigma 70-200/2.8 som jag köpte en Sigma 1.4 konverter till. Tycker nog att det blir skarpare än att bara beskära. Enkelt att ha med sig också.

Gjorde ett snabbt mycket ovetenskapligt test, plåtat mot väggen hemma 5-6 meter, f/8 Vänstra bilden utan konverter Inzoomad 3:1 i LR. Högra bilden med 1.4 konverter inzoomad 2:1 (I 1:1 ser jag ingen skillnad)

Telet du använt den på är ju inte sen bästa och konverter förstorar du defekterna. Sätter du en fin konverter på ett fint objektiv, helst fast brännvidd så måste upplösning bli bättre än extrapolering. Annars har nog alla kameratillverkare lyckats lura massor av människor.
 
Jag har provat sigmas 2x konverter på en D7000 med ett 70-200 VRII och kombinationen fungerade inte utan jagade fokus hejdlöst. Har ägt det 70-300 som nämns och jag tycker att 70-200 med nikon 1,4 convertern TC-14EII ger bättre skärpeintryck och mycket snyggare oskärpa. Samma objektiv med nikons TC-20EIII (2ggr) tappar mycket mer (och bör bländas ner två steg). OBS Nikons konvertrar går bara att använda med vissa Nikkor objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.