Annons

Telekonverter till Tamron 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Anki_P

Medlem
Jag funderar på att köpa ett Tamron 70-200 till min Nikon D80. Är det någon som vet om det går att använda en telekonverter till det objektivet? Eller ska jag satsa på Sigmas 70-200 istället?
 
Kapar den här tråden lite, är det ngn som har erfarenhet av telekonverters till detta objektiv som kan ge råd ang val av 2x eller 1,4x?
 
Kapar den här tråden lite, är det ngn som har erfarenhet av telekonverters till detta objektiv som kan ge råd ang val av 2x eller 1,4x?

Optiken fungerar ytterst bra med konverter. Har själv kört med soligor PRO1,4x. En viss skärpeförlust på största bländare och en viss kontrastförlust, men inga större bekymmer.

Eftersom att alla konvertrar "förstorar upp" de brister som finns i optiken, är det "generella" rådet att köpa en bra konverter.
Likaså är det sällan rekommenderat att köpa en 2x-konverter till zoomar. En 2x gör sig bäst tillsammans med en riktigt bra fast optik.
 
Optiken fungerar ytterst bra med konverter. Har själv kört med soligor PRO1,4x. En viss skärpeförlust på största bländare och en viss kontrastförlust, men inga större bekymmer.

Eftersom att alla konvertrar "förstorar upp" de brister som finns i optiken, är det "generella" rådet att köpa en bra konverter.
Likaså är det sällan rekommenderat att köpa en 2x-konverter till zoomar. En 2x gör sig bäst tillsammans med en riktigt bra fast optik.


Tack för svaret!

Läser man recensionerna så verkar Soligors 2.0x fungera bra med telezoomar? Det är rätt stor skillnad på 280mm och 400mm, dessutom är 2.0:an billigare, så det kittlar rejält att prova..
 
Då bordet det alltså inte vara något problem med en konverter till det objektivet. Jag läste någonstans att det inte skulle fungera med koverter till Tamrons optik, det skulle ju vara synd för jag är väldigt sugen på att köpa just Tamron 70-200.
 
Fungerar, ja det är ju iofs en subjektiv åsikt =)

2x försämrar bildkvaliteten otroligt mycket jämfört med 1,4x. Sen finns det vissa som tycker att det duger, och vissa som tycker att canons original 2x för 4000kr inte ger tillfredsställande resultat ens med superoptik som tex 500/4L för närmare 80000kr.

Det finns en gräns där konverter ger sämre resultat än att förstora upp bilden i datorn till samma utsnitt. Gäller tex för ett billigt 70-300 med 1,4x. Man får alltså både bättre kvalitet och slipper förlusten av ljusstyrka om man skippar konverter där.
Kolla här tex. http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/tc3.html
Kolla exemplet med 75-300 (parabolen) och kolla sedan exemplet med det fasta 300/4L (streckkoden).
Det talar för sig självt. (Tamron 70-200 är naturligtvis ljusår bättre än 75-300at, men för att exemplifiera).

En 2x ÄR krävande för optiken, så är det. Sen finns det en annan aspekt också. Du tappar för det första två steg ljus. Sen kanske du känner att du måste blända ner för att bättra på skärpan lite, och då tappar du ännu mer ljus. Kanske är det då bättre att köra med 1,4x och förstora upp?

Känner du att du har råd så nog kan du testa, men var beredd på att det kanske inte blir så bra som du tänkt dig =)



Till Ann-Christin:
All optik går att använda med konverter, men alla konvertrar passar inte till all optik. Det kan bero på fysiska förutsättningar, eller på elektroniska. Kenkos och Soligors passar till all optik i princip, men inte till optik anpassad för mindre sensorer. Canons och Nikons egna passar bara till viss optik. Gäller även Sigmas tror jag.
 
Då bordet det alltså inte vara något problem med en konverter till det objektivet. Jag läste någonstans att det inte skulle fungera med koverter till Tamrons optik, det skulle ju vara synd för jag är väldigt sugen på att köpa just Tamron 70-200.

De två konvertrar jag länkat till kommer från Mats på Cyberphoto, känns som en rätt bra källa.
 
Har precis provat en Soligor 2.0x PRO med mitt Tamron 70-200 på en D90. AF fungerar inte, den jagar fram och tillbaks för att tillslut ge upp. Om någon annan har provat och fått det att fungera vore det kul att veta.

Sen så verkar det som att Soligor, Kenko och Tamron tillverkas i samma fabrik med olika loggor och prislapp. De ser i alla fall väldigt lika ut.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.