Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag kollade på telekonvertrar för Pentaxfattning och blev aningen paff över följande uppställning:

Pentax SMC-A 1,4X-L konverter
Pentax SMC-A 2X-L konverter
Pentax SMC-A 2X-S konverter
Pentax SMC-A 1,4X-S konverter
Pentax SMC-F AF konverter 1,7X

Jag förstår skillnaden i mellan 1,4 och 2X men kan någon förklara de övriga skillnaderna?

Jag skulle också uppskatta kommentarer och erfarenheter kring konverters från tredjepartstillverkare som:

Kenko AF Telekonverter 2,0x (7 linser) Pentax AF
Sigma EX 2,0x APO telekonverter till Pentax
Soligor Telekonverter AF 2,0x (7 linser) Pentax

Vad gäller konvertrarna från Pentax så finns dom beskrivna på Pentax svenska hemsida under "Produkter/Foto/Tillbehör/Objektiv Digital 35mm" längst ner på sidan. Där beskrivs vilka orginalobjektiv dom passar till. Skillnaderna mellan dom 4 första består i att den ena typen sticker in i objektivet bland annat. Övriga skillnader känner jag inte till. Hur dom passar på andra fabrikat vet jag ej.

1.7X konvertern har inbyggd autofokusfunktion som fungerar men objektiv utan autofokus. Rätt kul funktion men jag har aldrig provat.

Jag har en Sigma 2X som jag använder ihop med sigmas 70-200/2,8. Autofokusen på min istDS funkar inget vidare om inte solen skiner. Försämrar skärpan en del gör den också vad jag kan se. Jag fick Cyberphoto att ta hem den men det var inte helt problemfritt. Flera månaders leveranstid. Det beror tydligen på att Pentax sålt för dåligt på Svenska marknaden. Det kanske blir bättre nu med dom nya kamerorna K100D och K10D får man hoppas.

//Lars

AF x1,7 fungerar också på många objektiv som redan har autofokus men man måste kolla innan så att inte linselementen krockar.

Jag tror Sigmas 1,4 X konverter kan vara rätt OK.

Soligor och Kenko är samma.
1.4x ger bästa förhållande mellan pris och prestanda. 2x försämrar för mycket. Teleförlängare, som det heter på svenska :), rekommenderas endast till objektiv med fast brännvidd. Zoomoptik innebär i sig redan en försämring av optisk prestanda och att addera ytterligare försämring, det blir inte bra.

Hälsar
R

1.7X konvertern har inbyggd autofokusfunktion som fungerar men objektiv utan autofokus. Rätt kul funktion men jag har aldrig provat.

Ska det inte vara "fungerar med objektiv utan autofokus"?

Fungerar denna konverter med alla Pentax DA-objektiv?

Glöm Pentax AF converter 1.7x om du vill använda den på autofokusobjektiv, den är gjord för att användas på manuellt fokuserade objektiv. Den har en egen lins som den fokuserar med och den har ett begränsat arbetsområde. Du behöver fokusera objektivet först till i närheten där du vill ha fokus, sen kan AF omvandlaren ta hand om resten. Den är alltså gjord för att ge autofokus till manuella objektiv, inte för att vara en teleförlängare till autofokusobjektiv. Jag rekommenderar Kenko eller liknande lösning istället.

Hälsar
R

Tack för svaret så slipper jag göra misstag.
Jag är ute efter en konverter till nuvarande DA-objektiv och till framtida, t ex 300mm som väntar "runt hörnet". Och frågan är då om det är "suffixet" S eller L som gäller, men det kanske du kan tipsa mig om?

De teleförlängare som Pentax har, förutom AF omvandlaren, är alla manuellt fokus. Pentax har ännu ej tagit fram nya teleförlängare för sin nya serie av objektiv, men Kenko har passande lösning.

Gällande vilket av L och S objektiven som passar, om du nu är intresserads av manuellt fokus, beror på objektivet. En officiell teknisk specifikation för nya DA Star 300 f/4.5 är ej framtagen än.

Skillnaden mellan S och L är linselementets placering i förhållande till tuben. S är kotare, L är längre. Vissa objektiv har bakre linsgruppen monterad nära fattningen, medan andra har den längre in. Det är därför Pentax har tagit fram två serier av sina teleförlängare. Nu är detta helt objektivspecifikt. Jag har inte sett någon lista från Pentax på hur L och S fungerar på DA, jag har bara sett en lista för FA, F, A och M objektiv.

Hälsar
R

Plockar upp denna gamla tråd och hoppas att det gått framåt med utvecklingen inom teleconverters för Pentax, och hoppas att några här vet besked.

Det jag söker är en TC 1,4X som ska användas dels på ett Tamron 90mm f2,8 Macro och dels ett Sigma 400 f5,6 APO Macro, och jo jag vet att den stjäl ett f steg så att 400.an blir f8 och där går gränsen för att AF garanterat ska funka men jag hoppas att det ska funka iaf.

Så vilka fabrikat finns jag har sökt runt en del och vad jag förstår finns det en Kenko MC4 som ska funka men den finns inte med hos tex Cyberphoto men kanske det är för att Sverige är en så liten marknad att de inte har den hemma?!

Testade förut en Sigma 2X men den stal ju 2 f steg och det funkade inte som väntat men hur är det med deras 1,4X är den något att ha eller ska jag kika på andra?

Så kom med förslag och gärna erfarenheter av att använda teleconverter ihop med Pentax men även till andra fabrikat med.

Tack på förhand.

Jag har använt Sigmas 1.4 EX AF telekonverter med Pentax FA 300/4.5 och tycker den har varit överlägset bäst. Den påverkade inte bildkvalitén nämnvärt med diafilm. Tyvärr sålde jag den innan jag gick över till digitalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar