Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telefundering

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill tillägga att även om Sigma 100-300/4 är väldigt skarp enl FOTO är inte alla testare överens. Det ex jag testade var en besvikelse och det berodde inte på fel på AF för även med live view och MF blev det samma historia. Sannolikt finns en del variation i kvalitet på den gluggen - så testa innan köp!
 
så betyget "toppklass" på Cyberphoto.se bör kort sagt tas med en nypa salt?
Tror inte jag kan tortera plånboken värre än att den hostar upp 7000spänn

??? Kan du utveckla det lite grand? Förstår inte riktigt vad du syftar på specifikt.

Cyberfoto tycker jag annars har en ganska bra och ärlig beskrivning i deras egna iofs. relativt enkla tester, ungerfär som när vi när vi hemmatestar och uttrycker våra åsikter i forumen. Jag tycker mycket väl att Cyberphotos "Toppklass"-utmärkelse är något man mycket väl kan följa som en rekommendation.

Problemet med åsikter på forum är att de kan tendera att bli för positiva rent generellt. Alltså, om man har köpt något själv för dyra pengar efter att ha övervägt det genom att ta del av andra tester osv, så VILL man väldigt gärna att man ska ha gjort ett bra val. Därför är det lätt att bli förblindad och mest se de positiva sakerna och förtränga mer negativa aspekter.

En butik, som Cyberphoto, vill såklart sälja sina produkter, men eftersom de har ett ganska stort sortiment kan de mycket väl vara objektiva i sina egna tester.

Sen får man också ta hänsyn till ifall omdömet är satt "absolut" eller i relation till "priset". Något kan kanske bli "Toppklass" för att det presterar bra i förhållande till priset, medan ett annat som faktiskt presterar bättrekanske blir utan utmärkelsen ifall det är avsevärt dyrare.

Desto högre upp på kvalitetsstegen man kommer får man betala betydligt mer för bara en marginell förbättring, medan i de lägre prisalternativen kan det variera ganska mycket i prestanda utan att priset ändras speciellt mycket. Man får själv avgöra det utifrån egna preferenser och med egen erfarenhet av många objektiv är det lättare att göra det även med de man inte själv har egen förstahandskkunskap om.

Sen får man ta in i beräkningen att det kan skilja en hel del mellan olika exemplar också. Speciellt gäller det billigare objektiv som kan uppvisa ganska stor individskillnad, medan dyrare objektiv är mer noggrant byggda och har striktare kvalitetskontroll så att spannet blir mindre.

Det går att hitta bra grejer till lågt pris, men det är svårare. Om man betalar mycket är det relativt enkelt att få bra grejer, vilket gör att bara det är en vits för företag med stor budget att handla dyr utrustning i pro-segmentet, medan en hobbyfotograf med liten budget får anstränga sig mer och lägga ner mer tid på att hitta bra utrustning till lågt pris, det är inte alls en omöjlighet, men kräver som sagt tid och en del risk att det inte blir bra.

Just beträffande både kameror och objektiv har det ju visat sig, inte minst i diskussioner här på FS, att ett ganska vanligt problem är felfokusering. Det gör att jag inte gärna vill köpa för gammal begegnad utrustning utan garanti, utan vill ha möjligheten att kunna kontrollera dessa saker och ifall det skulle vara något fel kunna skicka in det och få det åtgärdat på garantin. Det är således viktigt att originalkvittot då det köptes från en auktoriserad handlare finns med, eller att man själv ges möjlighet att testa objektivet innan man förbinder sig för ett köp.


/Mats
 
Har idag fått hem ett Sony 70-300bla-bla-bla. Vågar man sätta kamera med objektiv på sitt stativ utan risk att paj kamerans objektivfäste? Det blir himla framtungt, speciellt vid maximal brännvidd, eftersom det växer en bit. Går det att få tag på ett stativfäste för detta objektiv?
 
Testade ett sigma 70-300 åt en bekant som hade problem med skärpan. Efter all negativ kritik som man läser om här på forumet hade jag inga större förväntningar. Objektivet lider av en frontfokus på ca 15cm så det var ju inte så konstigt att hon upplevde skärpan som dålig.
Men där det är skarpt tycker jag inte att det är direkt dåligt.
Jag tog upp några gamla bilder från mitt Sigma 70 som jag vet är skarpt, och visst 70:an är skarpare redan på 2,8. Men zoomen är inte den katastrof som många här vill göra gällande.

Bilden är tagen på 300mm bl 5,6.

Micke.
 

Bilagor

  • ullas-sigma-70-300-hela-bil.jpg
    ullas-sigma-70-300-hela-bil.jpg
    54.8 KB · Visningar: 74
  • IMG_4004-ullas-sigma-70-300.jpg
    IMG_4004-ullas-sigma-70-300.jpg
    90.3 KB · Visningar: 73
Med risk att vara en smula off-topic så måste jag glatt få säga att jag tagit ut sköldpaddorna ur kylen idag. Härligt med tre sura o stela typer som blänger ilsket på en när man sitter vid datorn.
Givetvis föredrar alla tre Sony!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.