Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter + 70-300mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

paravanen

Ny medlem
Är kombinationen NIKKOR TC-17E II 1,7X och NIKKOR AF-S ZOOM 70-300/4.5-5.6G VR IF-ED ett bra alternativ?

Detta vid naturfotografering. Jag antar att det krävs en hel del ljus.

Någon som provat denna kombination?

Jag har testat som hastigast med en 2x konverter. Tyvärr blir ju ett redan ljussvagt objektiv ännu ljussvagare och AF försvinner väl också. Nu har jag tyvärr inte kvar några bilder från det men jag lyckades inte få några skarpa bilder. Det var mulet och skator har ju en förmåga att inte sitta helt still. Hade säkert gått om man haft stativ och högra ISO dock. Jag skulle säga att det funkar men det blir inte så bra.

Jag misstänkte det också. Problemet är att ett 500mm objektiv som inte är så pass ljuskänsligt kostar väldigt mkt pengar.

Eller finns det ngn som kan tipsa om ngt objektiv som inte kostar multum (15000kr+) och ändå inte är jätte ljuskänsligt?

Då över 400mm helst 5-600mm

paravanen skrev:
Jag misstänkte det också. Problemet är att ett 500mm objektiv som inte är så pass ljuskänsligt kostar väldigt mkt pengar.

Eller finns det ngn som kan tipsa om ngt objektiv som inte kostar multum (15000kr+) och ändå inte är jätte ljuskänsligt?

Då över 400mm helst 5-600mm
Finns en del spegelreflexgluggar som inte är så jättedyra men de kan vara svåra att hitta. Annars är Bigma (Sigma 50-500) en klassiker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar