Annons

Telekonverter 1,4 fungerar detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

gapet

Aktiv medlem
Hej.
En fråga, har ett zoom med bländare 5,6 på 200mm zoom. Fungerar det att köra en telekonverter 1,4ggr i dagsljus??????
Mvh/Ernst

Funkar gör det väl, men är kanske inte att rekommendera.

För de pengar en bra konverter kostar kanske du kan köpa en zoom med mer tele, som ger bättre kvalité.

Beroende på system så kanske Autofokusen stänger av sig om den största bländaren är mindre än 5.6. Det är i regel bara proffshusen som klarar autofokus med bländare 8.

gapet skrev:
Hej.
En fråga, har ett zoom med bländare 5,6 på 200mm zoom. Fungerar det att köra en telekonverter 1,4ggr i dagsljus??????
Mvh/Ernst

Ja det kommer att fungera om telekonvertern går att montera. Både Canons och Sigmas konvertrar kräver att bakre linsen i objektivet sitter en bit in detsamma. Gör det inte det kommer det att låta dyrt antingen vid zoomning eller montering när antingen glaset i konvertern, eller i objektivet eller båda två spricker beroende på negativt avstånd mellan glasbitarna.

Autofokus kan bli problematiskt och i vissa fall blir bilderna inte bra beroende på att optiken inte är anpassad för detta.

Tackar

Lite frågande ändå. Förlorar man alltid bländarsteg? Innebär det att det automatiskt blir 8 istället 5,6? Tacksam för svar. Skall sitta på ett tamron 28-200 objektiv. Har en D70.
Tacksam för svar.
Mvh/Ernst

Re: Tackar

gapet skrev:
Lite frågande ändå. Förlorar man alltid bländarsteg? Innebär det att det automatiskt blir 8 istället 5,6? Tacksam för svar. Skall sitta på ett tamron 28-200 objektiv. Har en D70.
Tacksam för svar.
Mvh/Ernst

Japp, med en konverter förlorar man alltid bländarsteg tyvärr. Vid 1,4 x blir 5.6 --> 8 och vid 5.6 med en 2 x skenar det iväg rejält.

Aufokus börjar upphöra som många andra sagt vid 8, så då blir det till att ratta manuellt, vilket inte är så kul. AF blir också slöare med konverter på..

// Jocke

Re: Tackar

gapet skrev:
Tacksam för svar.
Mvh/Ernst

Vilken konverter hade du tänkt dig att använda? Jag är skeptisk till att detta är en lyckad kombination, eftersom telekonvertrar oftast är avsedda just för teleobjektiv och telezoomar.

Ja med 1,4 adapter tappar du ett bländarsteg och 2x tappar du två bländarsteg. Ljuset går längre väg och det tappas med kvadratroten ur två vid fördubbling av avståndet.

Vet ej

Är ju ganska ny inom detta. Vet ej vad jag kan använda. Hade hoppats att kunna ha en 1,4 när jag körr 200mm på tamronet. Men som sagt har sett ett soligor för runt 1700 kr som jag tyckte verkade intressant.
Mvh/Ernst

Vet inte vilket system du använder, men Nikons konvertrar är anpassade optiskt för vissa brännvidder. T.ex över 200mm

Att AF lägger avmed 1,4x om du har 5,6 från början är troligt vilket system du än har.

D70 tamron 28-200

Har en D70 och ett tamron 28-200.
Får nog införskaffa ett större tele.
Verkar inte vara nån lysande ide med en konverter för min del. Tack för era snabba svar.
Mvh/Ernst

Ett litet tipps från en nybörjare Ernst...spara pengarna och köp ett begagnat sigma 100-300/f4 HSM apo går att hitta för 5000-6000kr...riktigt skarp ska det vara och ska fungera bra med sigmas egna 1.4 konverter utan att förlora en massa i bildkvalite...men som sagt detta är ett tipps från en nybörjare.

Hej Ernst

Finns ett begagnat Sigma 100-300/f4 HSM apo för 5.500:- under begagnade marknaden här på FS- sidan. Om du är intresserad!

Mvh Agneta

Tack för era tips!!!

Tack Peter och Agneta.
Får hålla igen på slantarna lite. Men när jag har råd så får det bli ett lite bättre tele. Har missat en hel del foton tack vare att det objektiv jag har inte riktigt räcker till!
Mvh/Ernst

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar