Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Malaka

Aktiv medlem
Hej!

Jag har införskaffat mig en Konica T3 och till denna kamera hade jag en 400mm Seastal ojasi glugg liggande. Jag hade nu tänkt att pröva att fota lite med den men eftersom jag är helt ny på fotografi så skulle lite råd vara uppskattat! För det första så är den ju inte särskilt ljusstark (6.3) så om ni skulle kunna komma med lite tips om filmval (färg neg), bländare och slutare. Och ja, jag kommer att använda stativ :) Alla nybörjar tips om naturfoto med ljussvaga gamla gluggar mottages alltså tacksamt!!
 
Tycker inte att det är sådär specielt viktigt med ljusstarka obj om man inte måste ta "snabba" bilder med korta slutartider
det räcker säkert alldeles utmärkt
Lite längre slutartider m stativ är ju inget problem om det inte blåser för mycker så att motivet kanske rör sig.
Prova lite snabbare film om du behöver ex iso 400 film.

Och detta var min tanke ;)
finns säkert fler
 
Ja oj vad vill du veta, jag har bara gamla grejor och försöker mig på att fota natur. 6.3 är ingen toppbländare eftersom man bör blända ner lite om man vill bli av med så nycket kantoskärpa som möjligt. Jag har en 400/6,3 till mina Spotmatic kameror och det största problemet tycker jag att kombinationen dålig största bländare och gammal kamera med mörk sökare blir lite svår att focusera med. Om man dessutom skaffar en telekonverter så blir det ännu värre, men kul :)
Men om man kan leva med kanoskärpan (det är priset man får betala för att ha råd att köpa ett långt tele) så kan man använda den film man gillar, se på alla naturbilder tagna med Fuji Velvia, de flesta har bländat ner i alla fall så dagtid vid vackert väder så finns i regel inga hinder för långsamma filmer. Snabba filmer kan man med fördel använda om man vill fånga djur i flykten och korta slutartiderna eller i sämre ljusförhållanden. Jag gillar Fuji Press 800 som är en snabb film har även provat 1600 men inte på naturmotiv, 800an har förhållandevis bra tryck i färgerna. Fuji Reala är annars en toppfilm av det långsammare slaget, tål att pressas till åtminstone 200.Om du har en filmscanner så skulle jag föreslå att du provar dia då slipper du vara i händerna på labbpersonalen, det kan vara skillnad som natt och dag på hur bilderna ser ut och man har ingen aning om man själv har klantat sig eller inte. Personligen håller jag på att gå över till dia. Ja, vad vill du veta mer?

Ronald
 
Tack så mycket för era synpunkter! Tyvärr är jag nog i labb personalens våld nu i början iallafall. Jag tar fasta på era tips och plåtar några rullar så lägger jag upp sen om det blivit nåt bra..Annars återkommer jag med fler frågor ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.