Teleconverters är inte konstruerade att användas med några korta brännvidder, utan ska användas för att förlänga teleobjektiv.
Nikon har ingen telconvrter för vanliga AF-objektiv, utan den aktuella serien ska användas med AFS- och AFI-objektiv.
Teleconvetern har ett linspaket som sticker in en bit i objektivet och där blir det oftast en kollission med bakre linsen i vidvinkelobjektiv.
AFS18-70/3,5-4,5G IF-ED är ett av de objektiv som Nikon säger att man inte ska använda.
Nu misstänker jag att du har en teleconverter av annat märke där linspaketet inte kolliderar. Annars skulle du ha märkt det. När jag tittar på 18-70 objektivet så bedömmer jag att det blir glas mot glas redan vid 35mm och kortare brännvidd skulle inte gå att zooma till.
Dessutom har vidvikel- respektive teleobjektiv helt olika brytningsbetéende på ljuset. På vidvinkeln inte lika rakt och därmet skulle bildresultatet bli dåligt med korta brännvidder plus teleconverter.
Som redan har skrivits så slutar autofocus att fungera om största bländaren på objektivet är över 5,6 på Nikon. (Somliga säger att det går med aningens ljussvagare objektiv, men långsamt.)
För att räkna ut vilken den största bländaren blir för en kombination av objektiv och teleconverter så multipliserar man bara objektivets största bländare med teleconverterns förlängningsfaktor (1,4x/1,7x/2x).
Ett 300/2,8 blir med andra ord:
1,4x: 420/3,92
1,7x: 510/4,76
2x: 600/7,84
Avrunda lite så blir det
420/4
510/4,8 dvs mitt emellan 4 och 5,6
600/8
/Erik