Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleförlängare

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag testade att sätta min teleförlängare på min D70 med 18-70-objektivet och autofocus blev helt spattig. Den stod bara och slog fram och tillbaka. Jag bytte då objektiv och satt på 28-80, och se då fungerade autofokus. Kan någon förklara varför? Finns det någon teleförlängare som fungerar med 18-70?
Eva

Även om det kanske går är det ingen större hit att använda teleförlängare till en billig normalzoom som ditt 18-70-objektiv.

En telekonverter försämrar skärpan och minskar ljusstyrkan. När du använder telekonverter på din 18-70:a blir ljusstyrkan så låg att kameran antagligen inte klarar av att ställa in skärpan. Gränsen brukar ligga på bländare 5,6 och på en del proffsmodeller bländare 8. Med 2 gångers telekonverter får du bländare 9 på ditt 18-70 eftersom det har 4,5 som största bländare i 70mm-läge. (4,5*2=9)

18-70 är ett mycket prisvärt objektivt, men optiskt medelmåttigt. När en telekonverter kommer på så blir skärpan så låg att det är tveksamt om man kommer att uppsakatta bilderna.

För att råda bot på oskärpan till viss del kan man använda en mindre bländare, men då är man nere på väldigt små bländaröppningar och då krävs det fullt skolsken eller stativ för att du ska kunna fotografera.

Exempel: bländare 4,5 är största bländaren vid 70mm. Med 2x-konverter blir det 140mm och bländare 9. För att få så skarpt som möjligt bör du blända ner ytterligare 2 steg. Alltså bländare 18.... Det kräver mycket ljus eller stadigt stativ.

Jag tycker att du ska leta efter en prisvärd telexoom istället.

Jag har en telezoom. Detta var bara ett test och jag blev mest förvånad över att 18-70 inte gick att använda medan "vanliga" objektiv fungerade. Jag kan inte förstå varför.

Eva R skrev:
Jag kan inte förstå varför.

Jag försökte förklara (kanske i för många ord) att ljuset blir för svagt för autofokusen. Teleförlängaren stjäler ljus från ett redan ljussvagt objektiv. Läs andra stycker i mitt första inlägg.

Eva R skrev:
Jag testade att sätta min teleförlängare på min D70 med 18-70-objektivet och autofocus blev helt spattig. Den stod bara och slog fram och tillbaka. Jag bytte då objektiv och satt på 28-80, och se då fungerade autofokus. Kan någon förklara varför? Finns det någon teleförlängare som fungerar med 18-70?
Eva

Ja, Nikons nya TC-17E II som lanseras i månadsskiftet juni/Juli...
Har ingen aaaaning om pris men prestanda verkar bra:
1,7ggrs förlängning av brännvidden men endast 1,5 stegs minskning av största bländaröppning.
Ditt 18-70 borde bli ett 30-120mm med bländartalen 5,6-7,x nånting...
Alltså med utsnittet räknat ca 45-180 på en 24*36 kamera...

Det verkar lite överarbetat att tjonga på en telekonverter på ett objektiv med så pass kort brännvidd/måttlig ljusstyrka, men det är en annan femma...
Du får ju en betydligt bättre, begagnad telezoom för de pengar en TC kostar???

MVH /Micke

Visst ja, anledniongen till att Nikon släpper den nya TC:n är att den fungerar med AF-S, Silentwave motorn.. DS

Re: Re: Teleförlängare

"1,7ggrs förlängning av brännvidden men endast 1,5 stegs minskning av största bländaröppning."

Det är inget konstigt med det. En 1,4 x ger ju bara ett stegs ljusförlust. Bländartalet multipliceras med 1,4 => det är ett bländarsteg.

Med 1,7-an så multipliceras brännvidden och bländartalet med 1,7, d v s ljusinsläppet delas med (1,7x1,7) alltså cirka 2,9. Det motsvarar 1,5 bländarsteg.

Med 2 gångers teleförlängare delas ljusinsläppet med 2x2=4 och det är ju två bländarsteg, enda gången när förlängningsfaktorn sammanfaller med antalet bländarstegs ljusförlust.

Teleconverters är inte konstruerade att användas med några korta brännvidder, utan ska användas för att förlänga teleobjektiv.

Nikon har ingen telconvrter för vanliga AF-objektiv, utan den aktuella serien ska användas med AFS- och AFI-objektiv.

Teleconvetern har ett linspaket som sticker in en bit i objektivet och där blir det oftast en kollission med bakre linsen i vidvinkelobjektiv.
AFS18-70/3,5-4,5G IF-ED är ett av de objektiv som Nikon säger att man inte ska använda.
Nu misstänker jag att du har en teleconverter av annat märke där linspaketet inte kolliderar. Annars skulle du ha märkt det. När jag tittar på 18-70 objektivet så bedömmer jag att det blir glas mot glas redan vid 35mm och kortare brännvidd skulle inte gå att zooma till.

Dessutom har vidvikel- respektive teleobjektiv helt olika brytningsbetéende på ljuset. På vidvinkeln inte lika rakt och därmet skulle bildresultatet bli dåligt med korta brännvidder plus teleconverter.

Som redan har skrivits så slutar autofocus att fungera om största bländaren på objektivet är över 5,6 på Nikon. (Somliga säger att det går med aningens ljussvagare objektiv, men långsamt.)

För att räkna ut vilken den största bländaren blir för en kombination av objektiv och teleconverter så multipliserar man bara objektivets största bländare med teleconverterns förlängningsfaktor (1,4x/1,7x/2x).
Ett 300/2,8 blir med andra ord:
1,4x: 420/3,92
1,7x: 510/4,76
2x: 600/7,84
Avrunda lite så blir det
420/4
510/4,8 dvs mitt emellan 4 och 5,6
600/8

/Erik

Instämmer i princip. Men det finns undantag (som vanligt). T ex finns det de som använder 16mm fisheye med teleförlängare till gatufoto. Det är ju ett skarpt objektiv som tål att få sina fel förstorade av en converter. Rent optiskt vet jag inte annars varför det fungerar och jag vet inte med vilka convertrar. Men det är en kul grej.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto