Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleconverter kompabilitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanpa

Aktiv medlem
Hej på er!

En dum fråga kanske men:

Jag har just införskaffat en Kenko Pro 300 2x teleconverter. Tanken var att förlänga mitt Sigma 70-200/2,8...
Nu till mina funderingar. Jag är ju helt med på att bländaren halveras osv.... men borde inte kameran (Nikon F80) känna av detta? I displayen kan jag fortfarande välja f2,8...
Nu till det verkliga problemet....varkar som om autofokusen inte alls fungerar som den ska... vanligtvis är den snabb och exakt....med teleconvertern monterad är den långsam, hackig och inexakt.... ska det vara så?
Har nu inte tänkt att använda den med autofokus så mycket, men ändå...
Testade sedan converten med Tamron SP90 Macro 2,8....autofokusen fungerar men är ruggigt långsam. Satte sedan på ett billigt NikonZoom och där fungerade allt perfekt.
Kan det vara så att convertern inte passar till sigma och tamron?
/JP

Det verkar således vara som så att det skiftar mellan kamerahusen,jag får rätt bländarinfo med Minolta och likadan Kenko.
Fråga två kan inte jag ge nåt om..
mvh/Gunte..

Konvertern bara vidarebefordrar signalerna från objektivet. Kameran vet alltså inte om att det sitter en konverter där. Detta gör att bländarvärderna på displayen blir fel (ljusmätningen blir dock rätt). Autofokusen vet inte heller om att konvertern sitter där varför den fungerar dåligt.
För Nikon är det endast originalkonvertrar som talar om för kameran att de finns. De passar dock bara vissa AF-S teleobjektiv.

Tack för era svar!

Så om jag fattat rätt...

Om det står f2,8 i displayen på kameran så är det egnentligen f5,6...när jag "trycker av" så blir det rätt trots att displayen visar fel värden.

Att autofokusen är långsam an jag leva med, använder inte den så ofta.

/JP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar