Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX-gluggar till en D600

Produkter
(logga in för att koppla)
bentelkalb är ute och cyklar. Alla objektiven du räknade upp är gjorda för FX och kommer fungera fin fint på en D600 helt utan begränsningar i upplösningen och format.

På nikonobjektiv som endast täcker upp DX-cirkeln står det DX på, Sigmas står det DC på och Tamrons Di II. Står det inte så på objektivet så täcker det upp hela FX-cirkeln.

/Karl

Nikon-gluggarna är ok. Sigma-gluggen heter "D EX DG (så den är väl också lugn). Dock står det "Di SP" på Tamron-gluggen, så det bådar ju inte gott.. eller måste det stå just "Di II"?
 
Det är väldigt bra objektiv du har på listan , visst presterar efterföljarna bättre men 80-200 var ett toppobjektiv på sin tid och det är inte illa.

Var glad att det inte är en D800 du köper dom filerna är ännu större. När du lärt dig att dra nytta av upplösningen kommer du dock aldrig vilja gå tillbaka till 6MPixel. Jag bytte från D70 till D700 och det var en wow-upplevelse trodde aldrig jag skulle få uppleva den igen, men det var en lika stor wow-upplevelse att byta från D700-D800. D70 och D50 är ungefär lika bra och D600 och D800 är ungefär lika bra så se till att sitta ner när du tittar på D600-bilder tagna i ISO6400 första gången. En D600 har ingen ISO-inställning som är lika brusig i 6MPixel som en D50-bild är tagen i ISO1600.

/Karl

Ja, 80-200:an är riktigt trevlig att använda trots sin ålder - även om den är ganska otymplig och förhållandevis långsam på att autofokusera. Att fokusera manuellt med skjutreglaget är ingen hit eftersom den blivit lite trög..

Ja, det kommer ju bli ett enormt lyft: D50 -> D600. Det skall framförallt bli underbart att kunna maxa på med ISO:t eftersom jag gillar att använda det naturliga ljuset och undvika blixt så ofta som möjligt - det är ju ingen lek med en D50 ;)
 
I början av nästa månad så kommer jag slå till på en D600. När jag kollade prisjakt nu så blev jag förvånad - priserna var ju sänkta ganska rejält. Endast ca 16.700 kostar den ju numer. Från början var det ju ca 18.000 kr. Hur kommer det sig? (jag klagar inte :)
 
I början av nästa månad så kommer jag slå till på en D600. När jag kollade prisjakt nu så blev jag förvånad - priserna var ju sänkta ganska rejält. Endast ca 16.700 kostar den ju numer. Från början var det ju ca 18.000 kr. Hur kommer det sig? (jag klagar inte :)

Det är helt normalt att priserna sätter sig något efter lanseringen. Jag tror dessutom att den starka kronan bidrar till att priset fallit.
 
Jag har idag en D50 samt ett gäng gluggar. Nu när D600:an kommer så kommer jag köpa den. Frågan är dock hur bra mina objektiv kommer fungera ihop med den.

Jag har följande gluggar:
- Nikon AF-S 50mm f/1.8
- Nikon 80-200 2,8 ED Skjutzoom (gammal men naggande go)
- Sigma 20mm F1.8 EX DG ASPHERICAL RF
- Tamron AF SP 90 mm 2,8 Di Macro
- Kenko Teleplus Pro 300 DG 2x converter
- Nikon AF-S 85mm f/1.4 G

Den sistnämnda gluggen är ju en FX-glugg, men övriga - hur kommer dom fungera ihop med en D600 månntro?


Varför är så många rädda för att testa?
När jag fick min kamera så började jag prova alla mina objektiv på kameran för att se vad de ger.

Använder ibland, bara för att jag tycker om den mitt 35 1,8 DX på D800 i obeskuret läge ger en del vinjentering men på vanligt porträttavstånd är det i mitt tycke bara trevligt.
Min poäng är att du skall prova skälv det du har, att man frågar innan man går och handlar är en sak men att testa det man äger är bara att göra!

Bilden är inte behandlad mer en objektivprofil och måttlig vinjeteringskontroll i LR
Nikon 35 1,8 DX

Rekomenderar inte varken det ena eller andra endast att du testar det du har och utifrån det avgör när och vad du vill använda!
Micke
 

Bilagor

  • Fågelfråga (1 av 1).jpg
    Fågelfråga (1 av 1).jpg
    97.5 KB · Visningar: 294
Rädd för att testa är jag väl inte. Men som du skriver så vill jag gärna fråga innan jag köper eftersom jag inte vill köpa grisen i säcken. Nu när jag vet att gluggarna lirar bra med en FX-kamera så har jag bestämt mig för att köpa - och då kommer jag givetvis använda de gluggar jag har. Jag kommer ju inte låta bli att testa något av objektiven - och hade heller inte låtit bli även om någon sagt att något av objektiven inte var anpassat för FX.
 
Har objektiven använts på ett framgångsrikt sätt på en digital Nikon systemkamera så är det bara att köra.
Hittar man riktigt gamla objektiv så skall man kolla lite först. Skruvar du på ett IX-Nikkor på en nyare kamera och tar en bild kommer spegeln gå sönder eftersom objektivet sticker för långt in.

Så om man testar utan att kolla så kan det bli att man får lov att fråga varför spegeln gått åt fandens efteråt.

/Karl
 
Har objektiven använts på ett framgångsrikt sätt på en digital Nikon systemkamera så är det bara att köra.
Hittar man riktigt gamla objektiv så skall man kolla lite först. Skruvar du på ett IX-Nikkor på en nyare kamera och tar en bild kommer spegeln gå sönder eftersom objektivet sticker för långt in.

Så om man testar utan att kolla så kan det bli att man får lov att fråga varför spegeln gått åt fandens efteråt.

/Karl

Fast nu var det ju gluggar som funkade på D50 skiljer det något med spegeln inn i huset?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.