Annons

Teleconverter fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexgbg

Aktiv medlem
Hej Terje

Jag har en Canon G3 och känner mig lite missnöjd med den eftersom jag ganska ofta måste använda både den digitala och den optiska zoomen till Max.

Många pratar om Teleconverter. Vad är det? Kan man sätta en teleconverter på min G3:a och plugga på ett zoom objektiv på 300mm?

Jag har sökt över nätet för att se en bild av en teleconverter för att fatta vad det är för något utan resultat. Alla vet utom jag:(
 
Canon G3 är en kamera jag inte känner till... Så jag kan inte informera dig om vilka möjligheter till telekonverter du har...

Ser gärna att din fråga flyttas till ett annat forum, andra kan kanske ge dig bättre svar. Kanske någon annan har samma kamera som dig...

Telekonverter finns oftast i faktorerna 2x eller 1,5x. Dessa ökar objektivets brännvidd med den faktorn. En 300mm med en 2x konverter blir en 600mm. Konvertrar monteras mellan kameran och objektivet, om vi pratar om spegelreflexkameror.

Nackdelen är att du även förlorar bländarsteg. En 2x konverter tar två bländarsteg. Bländare 4 blir 8... Däremot förändras inte objektivets närgräns, så du får dubbel brännvidd med jättebra närgräns. Jag använder den kombinationen ofta när jag gör närbilder - istället för mellanringar (se ett annat forum här i frågehörnan).

Terje
 
Jag har flyttat den här frågan, tillsammans med en bunt andra trådar som vanligt när Terje loggar in och betar av sina frågor.

Snälla, tänk efter var ni placerar era frågor. Det är bättre om Terje får fokusera sina krafter på sina expertområden istället för att tvingas plöja igenom generella frågor om digitalkameror och annat han inte överhuvudtaget sysslar med.
 
Det finns även en närbildslins 250D också denna med 58mm gänga.
Sätta på ett ordinärt objektiv på 58mm gänga och få teleeffekt är nog värre. Däremot ett canon normalobjektiv med 58mm fitergänga, vänd på objektivet och sätt på en mellan ring som är gängad i bägge sidor, då får du kraftig macroeffekt.
 
Tusen miljoner tack för infot alla!

Jag visste tyvärr inte bättre när jag la ut tråden, det skall inte upprepas. Är det en bra ursäkt att jag är ny här?

För övrigt är detta den bästa siten för fotointresserade jag har sett. Så mycket kunskap det finns här.
Tack än en gång.
 
Alexgbg skrev:
Jag visste tyvärr inte bättre när jag la ut tråden, det skall inte upprepas. Är det en bra ursäkt att jag är ny här?
Du behöver inte ursäkta dig, min åthutning var inte riktad till dig personligen även om det råkade hamna i just din tråd :)
 
Ok, jag förstår.

Den infot jag fick var precis det jag efterfrågade. Jag blev så lycklig över att jag fick det efter dagar av letande på hela nätet.

Jag är bara såå glad! Tack!
 
Nu har jag läst igenom jättemycket om olika brännvidder mm. Ledsen blir jag när INGA EF objektiv passar.
Nån som vill köpa en G3:a?
 
Alex, vad är det du vill fotografera som kräver så kraftig zoom? G3ans lins räcker oftast alldeles utmärkt för vanlig fotografering av landskap, porträtt och liknande.

Större zoomomfång är oftast mest användbart om man vill fotografera fåglar, flygplan eller andra mindre saker på långa avstånd där man inte kan komma närmare. Fotografering kräver onekligen att man rör på sig själv för att hitta den ultimata vinklen och avståndet till det man vill fota.

Ett tips är också att sluta använda den digitala zoomen. Det enda kameran gör är ju att beskära och förstora bilden, det kan du göra hemma i datorn med ett enkelt bildbehandlingsprogram. Dessutom har du då möjlighet att själv välja exakt vilken del av bilden du vill förstora, och kan på så sätt rätta små misstag på ett sätt som är omöjligt om du använt den digitala zoomen.

Till G3an finns det annars en extra telelins som ger 1,7 gångers förlängning av zoomomfånget, men denna kostar med obligatorisk konverter ca 2000kronor, och då kanske det ändå är läge för en digital systemkamera, typ 300D?

Lycka till!

//
 
Många gånger handlar det om att plåta djur. Erfarenheten med digital zoom har jag erfarit och jag gör precis som du säger beskärning i photoshop.

På något sätt känns inte kameran tillräcklig för mina behov. Genom att ställa denna fråga hoppades jag på att det kanske fanns genvägar för att komma så nära en sys.kamera med denna G3:a, men icke...
 
Jag har sett inlägg här om folk som använder sin digitalkamera (inte DSLR) tillsammans med en tubkikare. Nu vet jag inte om det är praktiskt möjligt att göra så med en G3 men det kan vara en möjlig väg gå för att få riktigt lång brännvidd.
 
Alexgbg skrev:
Nu har jag läst igenom jättemycket om olika brännvidder mm. Ledsen blir jag när INGA EF objektiv passar.
Nån som vill köpa en G3:a?

Du har en helt fel typ av kamera för att överhuvudtaget börja fundera på andra objektiv! Din G3:a är en kompaktkamera, alltså en liten sak som ska sköta allt själv.
Om du vill avancera framåt med ditt fotograferande bör du köpa en systemkamera och börja ta bilder "på riktigt". Alltså inte att bara trycka på knappen.
Kände bara att någon behövde prata klarspråk.
 
Marcus LB skrev:

Om du vill avancera framåt med ditt fotograferande bör du köpa en systemkamera och börja ta bilder "på riktigt". Alltså inte att bara trycka på knappen.
Kände bara att någon behövde prata klarspråk.

Det där var väl ändå att ta i? Det finns väl knappast något som säger att man måste ha en systemkamera för att "ta bilder på riktigt". G3 ger, om jag såg rätt på dpreview, full kontroll över bländare och tid vilket borde ge goda möjligheter lära sig hur fotografering fungerar.
 
Ja. Möjligen tar jag i en smula. Fotografi handlar inte om teknik, snarare om att se, komponera och göra bilder.
Om man sedan känner att man inte kan göra de bilder man skulle vilja göra med en kompaktkamera, är det nog dags att börja titta på systemkameror istället. En kompaktkamera sätter ofta käppar i hjulen och begränsar möjligheterna till mycket. Istället för att försöka ta sig förbi begränsnigarna med de (oftast väldigt få och dyra) tillbehör som finns att köpa till, är det absolut smidigare att ta steget till systemkameran.
 
Ja som ni såg hoppades jag att det fanns genvägar men det finns det tydligen inte. Att komponera bilder är i sig inget problem utan avståndet.

Många gånger när man sitter i skogen och ser något på avstånd så kan man bara inte resa sig upp och traska fram till älgen och fråga om vederbörande har lust att posera:)

Sen vill jag gärna hålla mig till digitalt för valfriheten och kostnadens skull.

Det tråkiga är att det ser ut som ett rent felköp av mig. Jag borde kanske ha köpt en D10 eller liknande.
Ännu tråkigare är att jag inte kan byta in min Canon G3:a eftersom fotobutiker inte verkar vilja byta in digitalkameror. (Göteborg)

Jag får helt enkelt bita i det sura äpplet och införskaffa mig en D10 där man kan hänga på riktiga L tuber.

Sen är det ju ingen skitkamera G3:an man kan göra en hel del med den och riktigt bra bilder som jag har fått beröm för, men för mig som individ räcker den inte. Dessa rader kände jag att jag var tvungen att skriva så att inte andra G3: ägare smittas av min besvikelse.

Alla ni G3 ägare, kameran är bra ingen snack om den saken. Men för mig räcker den inte. Jag hoppades bara att det kanske fanns tillbehör som man kunde hänga på som jag inte visste om.
 
Vad bra!!!

Är detta företag seriöst så att man kan lämna sitt kreditkortsnummer? Hur lång var leveranstiden mm..

Tack så jättemycket för informationen Jens.
 
Jeg betalte med mitt Mastercard, ingan problemer der.. Fikk leveret i Stockholm på 3 dage, men dom siger upp till 14 dage med post.

Funker bra. Om du vill pr'ova på ditt eget kamera, da kob adapteren alene, da kann du pröva mitt om du bor när stockholm

Jens
 
Jensendk skrev:
Eagleeye OpticZoom kan attaches på din G3/G5 och mange andre kamerarer. Det er en fast 5X optisk zoom, så med din G5 kommer du op på 20X zoom.

Link: http://www.eagleeyeuk.com/erol2eu/erol.html

Jeg bruker den med mit olympus 5050, och der funker det bra, omend med lite begrænsninger..

Mvh Jens

Skulle vara intressant att veta hur mycket ljus man förlorar och naturligtvis skärpan.

Dom bilder som fanns på deras hemsida, var faktiskt lite osäker på skärpan.

Vad kostar den här OpticZoom och grejen att sätta på skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.