Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

teleconverter? extra zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankxe

Medlem
Hej! jag är en nybörjare med en 500D och 55-250 is objektiv
nu när jag har fotat lite fåglar m.m tycker jag att brännvidden är lite väl liten.

min fråga är om jag skulle kunna öka brännvidden med en s.k teleconverter? eller något annat utan att köpa nytt objektiv?
tips på några som passar kanske:) ?

bästa hälsningar // Marcus

Nej, teleconverter är ingen bra idé på det objektivet. Canons zoom 100-400 är ett utmärkt objektiv, men kostar en del. Sigmas 120-400 och 150-500 är två lite billigare alternativ.

Använde en kenko 1.5x converter. Förlorade knappt något ljus alls.
Så visst är det värt att testa! Canons egna kanske är ännu bättre, men priset var avskräckande för min del iaf.

Canons konverter funkar inte med EF-S-objektiv. Och det är ju inte bara ljus (ett bländarsteg) man förlorar, utan skärpa också.

Du har helt rätt. Glömde bort det där med EF-S objektiven. Jag gick bet just där när jag tänkte ha den ihop med min 18-55mm IS då jag hittade kenkot för en billig peng. Testade kenkot på 50mm 1.8 och tyckte mig inte förlora mycket ljus eller skärpa för den delen heller. Panorama bilden i mitt album är tagen med kenkot monterat, originalbilden är knivskarp, medans bilden här är rätt grumlig pga. det udda formatet.

Gömsle och Camokläder är ett bra sätt att utöka brännvidden på,har kommit så nära som 5-10 meter från örnar på det sättet och då räcker ett 300mm objektiv.När man fotar fåglar måste man camoflera sig på något sätt,sitta och vänta,lite tur och lite skicklighet så får man kanske sin bild.Fåglar kan man inte bara fota stående mitt ute och då räcker inte ens 500mm.Men ju längre tele man har är givetvis bättre i många situationer men inte alltid !

Hej! över förväntan med bra svar och snabbt med :eek:)

har tänkt lite på canons 70-300mm men det är ju ingen jätteskilldnad förutom kostnaden.

sen finns det ju förstås finnare objektiv men känns inte som jag är redo att lägga så mycket pengar på det ännu.

får följa jonas_erik råd, synd att det varit så lång period med många minusgrader bara:(

Gömsle och Camokläder är ett bra sätt att utöka brännvidden på,har kommit så nära som 5-10 meter från örnar på det sättet och då räcker ett 300mm objektiv.När man fotar fåglar måste man camoflera sig på något sätt,sitta och vänta,lite tur och lite skicklighet så får man kanske sin bild.Fåglar kan man inte bara fota stående mitt ute och då räcker inte ens 500mm.Men ju längre tele man har är givetvis bättre i många situationer men inte alltid !

Här är förklaringen till majoriteten av de bra fågelbilder vi ser på nätet och i tidningar. Gömslen ofta i kombination med matningar av olika slag. Småfåglar lockar du med fågelfrön och stora fåglar med annan mat. Sen är det ju klart att ett megatele kan rädda någon bild då man är ute o promenerar och har kameran med sig för skojj skull, men ska du komma nära så finns det inget objektiv som fixar det åt dig.

Vad är det för fåglar du vill fota? Vill du fota rovfåglar skulle jag spika ihop ett gömsle på trallar och köra en enkel oljelampa för att hålla värmen under längre sittningar. Ska du plåta småfåglar så funkar nog ett tältgömsle alldeles ypperligt!

Lycka till!

mvh,
Edvard

Hej! inga spec fåglar jag vill fota.
skall försöka lägga ut lite äpple frö och annat samt fixa ngt bra ställa att dölja sig på imorgon så ska vi se ifall ngt nappar :eek:)

skulle va roligt att få ihop lite bra bilder på olika fåglar då jag gärna skulle vilja lära mig vad alla heter :)

tack igen för era svar :)

Det låter bra! Räkna med att det tar några försök innan det lyckas. Du ska inte ge upp om du inte kommer hem med drömbilder på första försöket :) Det kan ta ett tag för fåglarna att hitta till platsen, så ju tidigare du börjar mata desto bättre! se till att det alltid finns mat där också. Och när du väl börjar, glöm inte att du ska hålla på tills det blir vår igen :) Om det nu inte är så att det finns en massa andra matningar precis runt knuten dvs. Sen kan du ta ett gammalt kupoltält och sätta dig där o kika ut med gluggen.

//Edvard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar