Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele zoom 70-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

jonna-N

Medlem
Vill börja med naturfotografering, bland annat fåglar. Räcker ett telezoom-objektiv på 70-300mm eller borde jag spara mina pengar och senare satsa på ett 170-500mm? Jag har en EOS 350d.
Funderar på ett Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
 
Hej!

Jag använder ett Sigma 70-300mm 4-5.6 DG Macro och man kommer väldigt nära på 300mm.

Det enda problemet jag har haft är att man måste använda lite för långa slutartider vid halv dåligt ljus som uppfattas som bra ljus för ögat.

Men vid klart solljus så bör det ej vara något problem med 300mm och bländare 5.6 och hålla i kameran med handen.

Objektivet suddar förövrigt ut bakgrunden väldigt bra vilket är trevligt vid bilder på djur.

Tyckte förut att objektivet tog suddiga bilder tills häromdan då jag tog ett porträtt foto av min hund och häpnade då jag såg bilden på datorn vilken otrolig skärpa det var.

Canons motsvarighet tills Sigmas 70-300 vet jag inget om, men antar att den t.om. kan vara bättre än Sigmas.

Hoppas detta hjälpte dig lite.

Edit: Jag använder förövrigt en 400D, så vi har ju i princip samma kamera. Om Canons 70-300mm är bättre/likabra som Sigmas så kommer du bli mycket nöjd!
 
Tack för svaret :)
Canon-objektivet hade IS-funktion som gör att
man kan ta bilder utan stativ i mkt sämre ljus
än utan IS, så det verkar bra :D
 
"Tyckte förut att objektivet tog suddiga bilder tills häromdan då jag tog ett porträtt foto av min hund och häpnade då jag såg bilden på datorn vilken otrolig skärpa det var."

Vill omformulera den meningen. Jag tyckte inte att det tog suddiga bilder, utan ibland lite för oskarpa. Men inget allvarligt.

IS är ju jättebra! Har du en budget som räcker till 70-300 med IS så är det ju superb och jag föreslår att du köper den!
 
jonna-N skrev:
Vill börja med naturfotografering, bland annat fåglar. Räcker ett telezoom-objektiv på 70-300mm eller borde jag spara mina pengar och senare satsa på ett 170-500mm? Jag har en EOS 350d.
Funderar på ett Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Köpte ett SIGMA 170-500, använde det ca en månad, köpte ett CANON 100-400 f4/5,6IS, istället.. Går liksom inte att jämföra, (varken pris eller prestanda).. Om du funderar på SIGMAT så tycker jag att du ska slå det ur hågen:))Långsam, osäker AF & låter som en skördetröska.. (Har mitt till salu om du vill, dock):))..
Man får vad man betalar för helt enkelt..
I ditt fall hade jag nog hellre satsat på 300:an + kanske en konverter...
(Fast vet ju inte om Du hade SIGMAT i tankarna)???
Canon 100-400:an är jag väldigt nöjd med...
Mvh
Micke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.