Annons

Tele till D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Niikon

Avslutat medlemskap
Hallå!


Det börjar bli dags att uppgradera från mitt nikon 70-300.

Dom jag tittar på är Nikons, 80-400G, 200-500 och det nya fasta 300PF.
Sigmas och Tamrons 150-600 går bort pga storlek, är ute efter något smidigt,
så Nikons 200-500 går nog oxå bort.

Något jag märkt är att jag mest fotat på 70mm samt 300mm med mitt 70-300,
dock tycker jag 300 är för kort, och priserna som kommer därefter blir lite väl dyrt.

Men då är frågan, vilket kan tänkas vara skarpast, 300PF med en 1,4 konverter
eller Nikons 80-400G? vilket jag läst mycket gott om.

Kom gärna med lite råd, säkert några av er som har dessa!

Tack på förhand.
 
Vad är du ute efter för typ av bilder?
Dyrast och tyngst är bäst!
Smidigast och lättast är ofta mediokra skitobjektiv.

Prioriteringsfråga som endast Du kan svara på.
 
300 mm PF är lättast och smidigast, men är verkligen inget skitobjektiv. Jag skulle säga att skillnaden i skärpa är ganska liten. Vanligtvis står valet mellan flexibiliteten hos 80-400 och vikten hos 300 PF. I ditt fall är valet ganska enkelt eftersom du skriver att du huvudsakligen använder de längre brännvidderna och väljer bort tunga objektiv.
 
Nikons nya 80-400 är ruskigt bra och snabbt. Inte lika litet och smidigt som 300/4 förstås, men mycket mer mångsidigt.
 
Svårt!

Står mellan 300mm och 80-400mm.
Trehundrat är litet och smidigt och går ner i väskan jag har men är just ett fast trehundra.

Åttio fyrahundrat är just mer mångsidigt plus att det når fyrahundra men går inte ner i
väskan...

Drömmen vore ju ett 500mm i storlek med nya trehundrat men det lär väl aldrig hända.

Ääää, vilket i lands problem :)

Tanken är iaf att jag som vanligt ska gå med kameran i handen under fjällturerna
och förhoppningsvis se något djur att fota så då får det gärna vara lätt och smidigt och skarpt!

Men nu har datorn lagt av så blir att välja, objektiv el dator att redigera bilder med, suck.

Tacksam för inputs!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.