Annons

Tele till APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag kikar lite på teleobjektiv till min 300D. Jag vill använda det till porträtt, arrangerade bilder och sport/bergsfoto. Så mina krav blir lite speciella. Jag vill ha någonting ljusstarkt med snabb focus till skidåkning.

Några gluggar som jag funderat på är

Sigma 50-150/2.8
Ljusstark & HSM men inte så skarp sägs det.
5700:-

Sigma 70-200/2.8
Skarpare än den ovan men väldigt dyr runt 9000 Går även till 35mm...


Canon 85/1.8 alt 100/2. Men då kan jag inte zooma...
Jag har hört att 100 är skarpare än 85...
4-4500:-

Tokina 50-135
Sägs vara skarpare än motsvarande sigma. Men den saknar USM... Frågan är hur snabb den är då...


Ett alternativ är ju att köpa en snabb prime och ett tele, tex canon 85/1.8+70-300 USM IS =10000 (dyrt)

Är det någon som har erfarenhet av ovanstående optik? Skälet till att jag vill har ljusstyrka är framför allt för att få kontroll över skärpedjupet. Det är ju inte helt lätt med liten sensor.

Tror ni man kan fånga tex en skidåkare utan USM?
Har idag ett sigma 18-50/2.8. Det fukar iof fint men man lär behöva bättre autofocus på ett tele väl?

/Johan
 
Jag har ett Sigma 50-150mm till min 350D och nog är den skarp nog tycker jag. Snabb nog också.

Smidig i storlek o perfekt zoomomfång för porträttfoto.

Det enda som är "fel" på min är att zoomringen är väldigt trög men det kanske går til lsig.
 
Ja sigman är väldigt lockande. Perfekt bränvidd och usm, ljusstyrka. Det var en del komentarer jag läste på internet som sa att den inte var skarp. Men sigma verkar ju variera lite i kvalitet också så dom kankse fick ett dåligt ex. Kul att du hade bra erfrenheter av det då... jaja får väl gå ner och testa gluggarna och se vad som känns bäst...
 
Jag funderar på ett nytt tele och tokinas 50-135 är verkligen intresant. Hur är den jämnfört med Sigmas 50-150? Och räcker vekligen 135 eller är den för kort i vissa fall?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.