Christer H
Medlem
Jag har en Nikon D 70. På kameran sitter alltid en Sigma 18-125 3,5-5.6 , ett objektiv som jag klassar högt och är nöjd med.Har också en gammal Nikon 35 / 2.8 som också fungerar fullt ut på min D 70. Jag saknar makromöjlighet och ett längre tele för naturfoto. Jag ska snart till Costa Rica och behöver dessa möjligheter för att fotografera i regnskogen. Som hobbyfotograf finns det förstås finansiella begränsningar att att ta hänsyn till.
Jag har inte lyckats hitta en telezoom med macromöjlighet till min Nikon.
En annan lösning vore att istället köpa en Sony CyberShot DSC-H9. En sådan har 15 gånger zoom, makro och dessutom bildstabilisering och kan fås för ca 4.000 kr. Då skulle jag i så fall lämna min D-70 hemma.
Helst vill man ju undvika att behöva byta objektiv ute i regnskogen. För att få ett fungerande makro kunde jag kanske komplettera något av objektiven med en försättslins, men då måste jag ju i alla fall ha tag på ett längre tele.
Någon som har några rekommendationer kring detta?
Christer H
Jag har inte lyckats hitta en telezoom med macromöjlighet till min Nikon.
En annan lösning vore att istället köpa en Sony CyberShot DSC-H9. En sådan har 15 gånger zoom, makro och dessutom bildstabilisering och kan fås för ca 4.000 kr. Då skulle jag i så fall lämna min D-70 hemma.
Helst vill man ju undvika att behöva byta objektiv ute i regnskogen. För att få ett fungerande makro kunde jag kanske komplettera något av objektiven med en försättslins, men då måste jag ju i alla fall ha tag på ett längre tele.
Någon som har några rekommendationer kring detta?
Christer H