Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele och macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer H

Medlem
Jag har en Nikon D 70. På kameran sitter alltid en Sigma 18-125 3,5-5.6 , ett objektiv som jag klassar högt och är nöjd med.Har också en gammal Nikon 35 / 2.8 som också fungerar fullt ut på min D 70. Jag saknar makromöjlighet och ett längre tele för naturfoto. Jag ska snart till Costa Rica och behöver dessa möjligheter för att fotografera i regnskogen. Som hobbyfotograf finns det förstås finansiella begränsningar att att ta hänsyn till.

Jag har inte lyckats hitta en telezoom med macromöjlighet till min Nikon.

En annan lösning vore att istället köpa en Sony CyberShot DSC-H9. En sådan har 15 gånger zoom, makro och dessutom bildstabilisering och kan fås för ca 4.000 kr. Då skulle jag i så fall lämna min D-70 hemma.

Helst vill man ju undvika att behöva byta objektiv ute i regnskogen. För att få ett fungerande makro kunde jag kanske komplettera något av objektiven med en försättslins, men då måste jag ju i alla fall ha tag på ett längre tele.


Någon som har några rekommendationer kring detta?

Christer H
 
Min erfarenhet av kompaktkameror gör att jag instinktivt vill avråda dig från Sonyn. Jag vet inte om det är jag som har haft otur med kompaktkameror, men alla kompakter jag använt har antingen varit dåligt konstruerade (t.ex. en där man stänger av kameran genom att skjuta för linsskyddet, där kontakten börjat glappa och därför kameran stänger av sig när den vill) eller gett dålig bildkvalite (mycket abberationer (färgskuggor vid stora kontraster), oskarpa bilder etc.), men jag har iaf inga bra erfarenheter av det släktet.

Eftersom jag inte kör Nikon själv har jag tyvärr inga objektivråd, men lycka till!
 
Sigmas nya 70-200 2,8 har endast en meters närgräns. Det ihop med cropfaktor 1,5 gör den nästan till en macrozoom, utsnitt 300 mm med en meters närgräns. Sen kan du dessutom komplettera med en konverter. Förresten så har Nikons nya 70-300 med vr en närgräns på 1,5 meter. Ger också ett mycket tight utsnitt motsvarande 450 mm.
 
Om du överväger kompaktkamera så föreslår jag att du kollar in canon powershot 5 IS om den hinner komma ut till försäljning innan du åker.
 
Kompaktkamera i den blöta djungeln är inte den bästa iden. Det finns för mycket som kan ge upp helt enkelt. Jag skulle aldrig lämna D70-n hemma (i Sverige).

Köp en beggad 70/80-200 zoom för 4-5kkr och en mellanring till din 35-a. Försök dock att hålla dig borta från farliga kryp när du fotar macro. Sigma 150/2.8 för 6kkr ger både makro med bra arbetsavstånd och hyffsad tele.

En bra trådlös blixt (SB-600 räcker) kan behövas för att få ut maximal färg ur alla fina kryp.
 
paul innergård skrev:
Sigmas nya 70-200 2,8 har endast en meters närgräns. Det ihop med cropfaktor 1,5 gör den nästan till en macrozoom
200mm och en närgräns på 1m ger ungefär en förstoring på 1:5 vilket är ganska långt från riktigt macro (1:1).
Sigma eller Tamron har, kommer inte ihåg vilken, har en 70-300 med Macro funktion och ger en förstoring på ca 1:2 i 300mm läget.

/Peder
 
PederD skrev:
200mm och en närgräns på 1m ger ungefär en förstoring på 1:5 vilket är ganska långt från riktigt macro (1:1).
Sigma eller Tamron har, kommer inte ihåg vilken, har en 70-300 med Macro funktion och ger en förstoring på ca 1:2 i 300mm läget.

/Peder
200 mm och närgräns en meter ger skala 1:3,5, med cropfaktorn får du ännu bättre bildutsnitt. Självklart inte riktiga macroutsnitt, men jag tycker det kan vara en bra kompromiss om man nu är ute efter macrotele. Man blir ju inte lika begränsad i övrig fotografering som ex med en fast 180 mm macro. Dessutom så tror jag att Bildkvaliten med Sigmas 70-200 2,8 ger lite marginal för att efterbeskära bilderna ytterligare med bibehållen kvalitet.
 
Tack för alla råd. Har just köpt Nikons 70-300 VR. Har inte hunnit testa, men jag ville gärna ha bildstabilisering och ser att objektivet fått goda vitsord. Nu gäller det bara att ha rejält med minneskapacitet med. Ser att man nu kan köpa SanDisk 4 Gb compact flashminnen på nätet för 200 kr. Undrar bara om de duger?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.