Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele för djurfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köper helst det bästa jag kan hitta på en gång men det är kanske dags att inse att om man inte blir nöjd så går det ju att sälja och köpa nytt. Tyvärr så har jag själv inte så stor erfarenhet av objektiv i den här klassen så det är svårt för mig att veta vad exakt det är som jag kommer att behöva/ha nytta av.

Vad gäller USM så vet jag egentligen inget om det men jag har svårt att tänka mig att djur skulle bli skrämda av det. Speciellt inte med tanke på hur mycket andra ljud som hela tiden omger oss. Men som sagt, jag har ingen aning.

Spontant så tror jag att 70-200/2.8 IS och ett 400/5.6 hade passat bra för mig. Nu har jag inte råd att köpa båda på en gång vilket innebär att jag måste välja. Jag antar att vilket jag än köper först så kommer jag garanterat att sakna det andra. Men zoomen är väl mest flexibel så den och en x1.4 kanske skulle vara nått.

Man kan slita sig gråhårig över mindre.

Oliviero skrev:
Jag köper helst det bästa jag kan hitta på en gång men det är kanske dags att inse att om man inte blir nöjd så går det ju att sälja och köpa nytt. Tyvärr så har jag själv inte så stor erfarenhet av objektiv i den här klassen så det är svårt för mig att veta vad exakt det är som jag kommer att behöva/ha nytta av.

Vad gäller USM så vet jag egentligen inget om det men jag har svårt att tänka mig att djur skulle bli skrämda av det. Speciellt inte med tanke på hur mycket andra ljud som hela tiden omger oss. Men som sagt, jag har ingen aning.

Spontant så tror jag att 70-200/2.8 IS och ett 400/5.6 hade passat bra för mig. Nu har jag inte råd att köpa båda på en gång vilket innebär att jag måste välja. Jag antar att vilket jag än köper först så kommer jag garanterat att sakna det andra. Men zoomen är väl mest flexibel så den och en x1.4 kanske skulle vara nått.

Man kan slita sig gråhårig över mindre.

USM skrämmer inte mycket. Mindre än vanliga dc-motorer som låter betydligt mer. Men det låter ändå lite om den, och mer för djur än för oss.
Vad jag menade var att AF inte är en avgörande detalj om man ska sitta i gömsle och fota djur som står stilla.

Mitt råd till dig blir fortfarande 70-200 och en 1,4x. Det är ju som sagt en mångsidigare kombination. Extendern går ju att använda till 400/5,6 i framtiden också.
280mm räcker till djurfoto. Med 1,6crop blir det ju 448mm. Det är ganska mycket. Lär dig istället att få in djuren på bra avstånd, då får du dessutom minnesvärda upplevelser.

Hej. Gick i samma tankan som du för några veckor sedan. Tycker inte man kan ersätta ett tele med stor bränvidd med ett 70-200, dom ska nog kompletera varandra. men tänkte själv att jag nog skulle ha roligare med en skarp o snabb glugg 70-200/2,8 och sen som en lite kompromiss köpa en konverter för o få lite längre bränvidd, tills man har råd o köpa ett vettigt tele eller en större zoom av nått slag.
Har själv Tamron 70-200 och en Soligor 2x konverter vilket jag tycker funkar bra.
Ville själv inte byta bort bländare 2,8 mot antiskak heller... Sen ska det säjas att med konvertern på blir det ju 600mm/5,6 på min eos40 och då krävs det bra med ljus för att få till det. Där skulle IS sitta bra men när man inte kan slänga ut en smärre förmögenhet på sånt här så ville jag inte offra bländare 2,8 för o få IS. Snabba slutartider är alltid att föredra framför att underlätta att ta bilder med lång slutartid, när djuren står still funkar det kanske...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto